FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/02/2015

Vad menas med "sportlovsveckan" i umgängesbeslut?

Hej. Min sambo har umgängesrätt med sin dotter på 8 år, vartannan helg, vartannat jullov, halva sommarlovet och sportlovsveckan. I domstols beslutet framgår ej vad som räknas som lov. Frågan är: har min sambo umgängesrätt endast Måndag - fredag, eller måndag - söndag under vecka 9, som är lov - veckan? Tacksam vid snabbt svar.

Mvh Nathalie

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är vanligt i den här typen av beslut, som innehåller många "punkter", att det inte förklaras särskilt tydligt vad varje punkt betyder. Min tolkning är dock att om begreppet "sportlovsveckan" används i beslutet, handlar det om hela veckan (måndag-söndag). Uttrycket kan ju jämföras med "sportlovet", vilket man förmodligen skulle kunna tolka som måndag-fredag. Det är vanligt i sådana här beslut att man tar med hela veckan just när det gäller sport- och påsklov, och står det ingenting annat i beslutet måste det vara måndag-söndag som gäller.

Hoppas att svaret är till hjälp även om det kommer i sista stund!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare