Vad krävs för att skrivas in i någon annans hyreskontrakt?

Hejsan!

Jag och min kille håller på att försöka byta (hans) förstahandskontrakt mot ett annat. Min fråga är då, hur länge måste jag ha stått på den adressen för att få "räknas" med i bytet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresförhållanden regleras i 12 kapitlet jordabalken. Det finns ingen lagstadgad tidsgräns som ger dig en rättighet att skrivas in, då avtalet är upprättat mellan din kille och hans hyresvärd. Att skriva in dig som hyresgäst i hyreskontraktet kan endast göras genom samtycke från hyresvärden. Ni måste alltså fråga din killes nuvarande hyresvärd om han eller hon går med på detta.

Om du är orolig för vem som har "rätt till lägenheten" vid en eventuell separation, så regleras det i sambolagen. Det innebär att:

- om ni har flyttat in gemensamt i en ny lägenhet

- om ni folkbokfört er tillsammans på adressen samt

- om ni varaktigt har bott i lägenheten ihop

så har båda lika stor rätt till hyreskontraktet, oavsett om en eller båda står på det. Om ni inte vill att sambolagen ska gälla mellan er måste ni skriva ett avtal om detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare