Vad krävs för att man ska kunna häva ett avtal?

Hej! Om man skrivit på ett kontrakt som sedan brutits av själva företaget, kan man då själv säga upp det utan problem?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vilken typ av kontrakt det rör sig om och det är därför svårt att ge ett exakt svar på din fråga. Generellt kan man säga att du rätt att häva avtalet om avtalsbrottet är väsentligt för dig (25 §och 39 § köplagen, 13 § och 29 § konsumentköplagen, 21 § och 29 § konsumenttjänstlagen). Gäller det ett avtal som rör köp mellan näringsidkare eller två privatpersoner krävs även att motparten insett eller borde insett att avtalsbrottet var väsentligt för dig.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare