FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/02/2023

Vad krävs för att man ska dömas för fängelse för ringa narkotikabrott?

Har någon i Sverige någonsin blivit dömd till fängelsestraff för ringa narkotikabrott (eget bruk)? Vad krävs egentligen för att dömas till fängelse för detta brott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring narkotikabrott samt dess påföljder regleras i Narkotikastrafflagen (NSL) respektive Brottsbalken (BrB)

Val av påföljd vid ringa narkotikabrott

Vid ringa narkotikabrott sträcker sig straffskalan upp till 6 månaders fängelse, 2 § NSL. Det innebär alltså att man kan dömas för upp till 6 månaders fängelse.

Vid bedömningen av påföljd gör man en s.k. straffmätning. Målet med en straffmätning är att komma fram till ett straffmätningsvärde som då kan användas för att bedöma vilken påföljd som är lämplig för brottet, som t.ex. fängelse, böter, villkorlig dom o.s.v. Man tittar alltså på omständigheter i det enskilda fallet och tar då bl.a. hänsyn till vilken kränkning brottet inneburit, 29 kap. 1 § andra stycket BrB. Vidare tittar man på om det finns försvårande eller förmildrande omständigheter som kan peka på ett lindrigare eller strängare straff, 29 kap. 2-3 §§ BrB. Man tittar även på risken för återfall i brott, 29 kap. 4 § BrB.

Presumtion mot fängelse

Det finns en presumtion mot fängelse vilket innebär att rätten ska fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse, 30 kap. 4 § BrB. Det innebär att man i möjligaste mån ska välja andra påföljder än fängelse. När det rör sig om narkotikabrott är det egentligen ett artbrott vilket innebär att det anses vara så allvarligt att det istället är en presumtion för att påföljden ska bli fängelse. Högsta domstolen har dock i NJA 2001 s 570 uttalat att narkotikabrott är ett artbrott som utom i ringa fall normalt ska föranleda fängelsestraff. Detta innebär att presumtion bör föreligga mot fängelse när det rör sig om ringa narkotikabrott.

Sammanfattningsvis

Jag kunde tyvärr inte hitta några fall där fängelse som påföljd utdömts då det är ovanligt att dömas för fängelse vid ringa narkotikabrott. Detta beror på presumtionen som finns mot fängelse samt att ringa narkotikabrott sällan når upp till ett straffvärde som motsvarar att man ska få påföljden fängelse. Det kan då snarare övergå till att man dömds för narkotikabrott av normalgraden istället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare