Vad krävs för att man ska anses vara sambor?

Min svärfar var sambo tills han pga av demens bodde på ett hem i fyra år. Under denna tid kom aldrig fd sambon på besök eller på något sätt visade på ett förhållande. Kan de efter svärfars död anses vara sambo?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden hittas i Sambolagen, SamboL.

När räknas man som sambor?

Enligt lagen anses man som sambor om man är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, 1 § SamboL. Detta innebär alltså att för att vara sambor i lagens mening räcker det inte med att man kallar sig för sambor, utan man måste uppfylla kraven på samboskap.

Med "stadigvarande bor tillsammans" menas att man inte bor med varandra endast tillfälligt. Är man folkbokförd på samma adress presumeras man vara sambor. Med "parförhållande" menas att man ska ha ett kärleksförhållande i den mening att man normalt sett har ett sexuellt samliv. Med "gemensamt hushåll" avses att man delar vardagliga sysslor och har antingen gemensam ekonomi eller annan form av hushållsgemenskap.

Ett samboförhållande upphör bland annat om samborna flyttar isär, 2 § SamboL. En bedömning måste dock göras ifall samborna flyttat isär på grund av långvarig vård. I sådant fall måste man beakta om separationen var frivillig och vad parternas avsikter är. I praxis har man givit isärboende parter status som sambor när det inte finns något som tyder på att parterna skulle ha gått skilda vägar om sjukdomstillståndet inte funnits.

Ert fall

Utifrån det lilla jag kan utläsa i din fråga, betvivlar jag att din svärfar och hans tidigare sambo fortfarande är att betrakta som sambor i lagens mening. För det första så uppfyller de av självklara skäl inte längre de kriterier som krävs för att man ska anses vara sambor. För det andra så tyder sambons beteende på att denne inte hade för avsikt att fortsätta samboförhållandet. Att inte ens hälsa på indikerar starkt för att samboförhållandet upplöstes. Man kan förstås aldrig säga säkert hur en domstol skulle bedöma, men jag tvivlar på att man fortfarande skulle anse din svärfar och f.d. sambo som sambor när de inte setts på fyra år.

Sammanfattning

Min bedömning utifrån de kriterier som sambolagen uppställer samt det som framgått av praxis att din svärfar inte längre bör anses som sambo.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare