FrågaKÖPRÄTTKöplagen24/12/2023

Vad krävs för att kunna häva ett köp?

Köpt EPA i annons står att 4 hjulsdriven och motorvärmare. Efter undersökningen en drivaxel har varit plockat bort av tidigare ägare och ingen motorvärmare har någonstans varit inställd på bilen. Har jag rätt att häva köpet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga har du köpt din EPA från en privatperson vilket gör att köplagen (KöpL) blir tillämplig och jag kommer använda mig av den när jag besvarar din fråga.

Vad krävs för att kunna häva ett köp?

Eftersom säljaren har lämnat uppgift om att bilen skulle vara fyrhjulsdriven samt ha motorvärmare men att bilen inte har detta så anses bilen vara felaktig (KöpL 17 § första stycket). Eftersom bilen är felaktig och det beror på säljaren så finns det möjlighet för dig att göra påföljder gällande mot säljaren (KöpL 30 §)

Eftersom avsaknaden av fyrhjulsdrift och motorvärmare kan anses vara av väsentlig betydelse vilket gör att du kan häva köpet om säljaren insåg detta eller borde ha insett detta. Med tanke på att det framgått att det skulle finnas dels fyrhjulsdrift dels motorvärmare så borde säljaren insett vikten av dessa funktioner för dig och du borde således kunna häva köpet på grund av detta (KöpL 39 § första stycket)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare