FrågaAVTALSRÄTTGåva22/02/2023

Vad krävs för att en gåvoutfästelse av lösöre ska anses vara rättsligt bindande?

Hej, jag har ett gåvobrev som är skrivit mellan mig och min "farfar" ,ang en bil som han äger.Där han har skrivit att den ska gå till mig och båda tv har skrivit under detta sen är det två vittnen som även skrivit under detta.gäller detta nu eller måste jag göra något ytterligare för att detta ska gälla,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är gåvolagen (GåvL) som är tillämplig lag. Lagen reglerar nämligen frågan om när en gåvoutfästelse är rättsligt giltig. Om gåvan är rättsligt giltig, så kan gåvogivaren förpliktas att lämna ut gåvan.

När föreligger en bindande gåva?

Förutsättningarna för att en bindande gåva föreligger är att gåvan har ett förmögenhetsvärde som har överlåtits till en annan, att överlåtelsen har skett helt frivilligt och att det finns en gåvoavsikt hos den som ger bort gåvan. Är alla dessa villkor uppfyllda, så föreligger en bindande gåvoöverlåtelse. Eftersom du ännu inte har fått bilen, så blir frågan snarare när en gåvoutfästelse anses vara bindande.

Under vilka förutsättningar anses en gåvoutfästelse vara rättsligt bindande?

Så länge gåvan inte har fullbordats, så är en gåvoutfästelse inte rättsligt giltig, om inte gåvoutfästelsen har gjorts i ett skuldebrev eller i en annan urkund som har lämnats över till gåvotagaren (1 § GåvL). För att en gåvoutfästelse därför ska vara bindande krävs att gåvoutfästelsen har gjorts skriftligen. Ni har inte upprättat ett skuldebrev, så detta är inte aktuellt att utveckla närmare. För att ett gåvobrev ska anses utgöra en urkund krävs att gåvobrevet kan tjäna till bevis om gåvoutfästelsen. Att du och din farfar har upprättat ett gåvobrev som både ni och två vittnen har undertecknat bör tala för att gåvobrevet bör anses vara en urkund. Står det dessutom i gåvobrevet att din farfar vill ge dig bilen som gåva, så bör kraven på urkund vara uppfyllda. Det enda som återstår är att gåvobrevet överlämnas till av din farfar. Om du har fått gåvobrevet, så är det rättsligt gällande.

Observera dock att tills att du har fått bilen, det vill säga till dess att gåvan är fullbordad, så gäller inte gåvoutfästelsen mot gåvogivarens borgenärer (1 § 2 st. GåvL). Detta betyder att om du ännu inte har fått bilen, så att du faktiskt också har bilen hos dig, så kan din farfars eventuella borgenärer ta bilen ifrån honom, trots att en rättsligt giltig gåvoutfästelse gäller. För att du därför ska skydda dig mot din farfars borgenärer, om han har några, så kommer du behöva ha bilen hos dig (2 § GåvL).

Avslutande ord och min rekommendation

Svar på din fråga är följande. När du fåt gåvobrevet i din besittning, det vill säga att du har det fysiskt hos dig, så är gåvoutfästelsen giltig och din farfar är därför rättsligt förpliktad att utge bilen till dig. Om du vill skydda dig mot din farfars borgenärer, så krävs att du också får bilen i din besittning. Min rekommendation är att du får gåvobrevet. Har din farfar några eventuella borgenärer, så rekommenderar jag även att du får bilen i din besittning så snart det går. Utöver detta behöver du inte göra något mer.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare