FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/05/2017

Vad krävs för att det ska ses som samboegendom?

En man köper ett hus och blir samtidigt sambo men lagfarten och lånen står endast på honom. Vad händer när kvinnan flyttar därifrån efter ca 1 1/2 år, kan hon få någon del av huset eller är det ff endast mannens?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan är om huset är att ses som samboegendom eller inte - och det är den om det är en gemensam bostad som har förvärvats för gemensam användning. Huset kommer alltså att vara samboegendom och ingå i en eventuell bodelning om han, när han skaffade huset, hade som avsikt att de skulle bo där tillsammans.

Även om huset inte skaffades för gemensam användning och då inte kan ses som samboegendom så finns det ändå en rätt för kvinnan att ta över huset om samboförhållandet upphör, under förutsättning att kvinnan bäst behöver huset och att det är skäligt. Detta gäller främst om det skulle vara så att de har barn ihop, men den kan under vissa förhållanden gälla även om de vid en separation inte skulle ha barn, om synnerliga skäl talar för att kvinnan ska få ta över huset.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare