Vad krävs för att brottet "olaga hot" ska anses ha begåtts?

Hej! Ifall en person säger ”jag hade slagit personen som pratar så respektlöst som du gör just nu, men för att jag respekterar dig så skulle så gör jag och jag aldrig göra de” Gills det som olaga hot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad som anses vara ett olaga hot, vilket regleras i brottsbalken (BrB) 4 kap. 5 §. Av bestämmelsen framgår att man begår brottet olaga hot om man hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den som blir hotad framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Däremot behöver man alltid ta hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet.

Hot om brottslig gärning

Brottet olaga hot förutsätter att själva hotet gäller något som i sig är en brottslig gärning, t.ex. ett hot om att man ska skada någon eller något. Detta innebär att ett hot om något som i sig inte är brottsligt, inte räknas som ett olaga hot.

Hotet kan i sin tur vara bland annat öppet och tydligt, t.ex. “jag ska slå dig”. I detta sammanhang är det också viktigt att veta att det inte spelar någon roll om den som hotar med något egentligen inte tänker fullfölja hotet, utan brottet olaga hot enligt 4 kap. 5 § BrB fullbordas genom att man på något sätt uttrycker ett hot om en brottslig gärning. I ditt fall har personen visserligen tydligt sagt att hen hade slagit dig, men att respekten för dig håller hen tillbaka. Frågan är då om detta är tillräckligt för att det ska kunna ses som ett olaga hot.

Allvarlig fruktan

För att ett hot ska kunna räknas som ett olaga hot krävs det också att det tas på allvar av den som blir hotad. Det innebär att hotet ska vara så allvarligt att den som hotas kan antas bli rädd på riktigt. Blir inte den som hotas rädd alls, är hotet förmodligen inte brottsligt. Här ska detta förstås som att det inte är något krav på att personen måste ha blivit rädd, utan endast att hotet måste kunna tas på allvar och vara tillräckligt allvarligt för att personen som hotas hade kunnat bli rädd.

Slutligen är en förutsättning för att hotet ska anses brottsligt att personen som hotar har uppsåt till hotet, att personen alltså vill hota en annan person så att den personen känner rädsla.

Vad som gäller i ditt fall

Som jag nämnde tidigare så måste frågan om något är brottsligt eller inte avgöras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. I ditt fall skulle jag säga att det beror på om du som blivit “hotad” känt allvarlig fruktan, d.v.s. om hotet tagits på sådan allvar att den som hotats hade kunnat bli rädd. Du nämner att personen som hotat sagt att hen inte tänker slå till eftersom hen har respekt för dig, vilket jag tolkar är en omständighet som talar emot brottet olaga hot. Detta eftersom personen som hotar måste ha uppsåt till hotet, d.v.s. personen måste ha velat hota för att framkalla rädsla, vilket jag inte tolkar är fallet i din situation eftersom personen själv sagt att hen aldrig skulle slå.

Min slutsats är att alla förutsättningar inte är uppfyllda för att brottet olaga hot kan betraktas vara begånget.

Skulle det vara så att omständigheterna ser annorlunda ut eller om du känner att du blivit hotad enligt det som framgår av bestämmelsen 4 kap. 5 § BrB så rekommenderar jag dig att kontakta polisen så snart som möjligt.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Sara Jeftenic

Rådgivare

Sara JeftenicRådgivare