FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2020

vad krävs för att bli dömd för olovlig körning?

Hej. Jag och mina kompisar var ute med en a traktor. A traktorn går för fort och vittne har filmat a traktorn bakifrån när det går för fort. De har dessutom vittnat att jag har klivit ur förardörren men i själva verket klev alla ur passagerardörren. De har pekat ut mig och jag undrar om det kan vara tillräckligt med bevis för att kunna döma mig för olovlig körning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En A-traktor som går för fort föranleder att brottet olovlig körning istället blir aktuellt för hastighetsöverträdelse, eftersom det då räknas som en bil som kräver B-körkort för att få föras. För att bli dömd för olovlig körning förutsätts att någon uppsåtligen för körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till det. Då är straffet böter (3§ trafikbrottslagen).

Detta förutsätter alltså att det går att bevisa att en viss person har fört en bil som kräver ett körkort som denne inte har, och att denna person varit medveten om detta. Om åklagaren kan styrka att detta är uppfyllt, så blir man dömds för brottet. I Sverige har vi så kallad fri bevisprövning och fri bevisföring, vilket innebär att åklagaren och den misstänkte får åberopa vilken bevisning man vill, och domstolen får värdera denna bevisning. Ribban för att brott ska vara uppfyllt är att det ska stå bortom rimligt tvivel att det gått till så som åklagaren beskrivit. Det är alltså domstolen som ska göra den slutliga bevisprövningen och värdera trovärdigheten i de olika vittnena och utsagorna som sagts.

I teorin är det alltså tillräckligt om vittnen kan bevisa genom video att ni kört för fort, och genom vittnesmål redogöra för vem som fört fordonet, och om detta kan ställas bortom rimligt tvivel. Men i praktiken kan det bli svårare om polisen inte varit på plats då deras vittnesuppgifter oftast tillmäts större vikt än privatpersoners, men privatpersoners vittnesmål är inte utan betydelse. Om vittnena är trovärdiga, kan detta räcka. Men om du lägger fram annan bevisning, så som egna vittnen och liknande, kan detta bli en ord-mot-ord-situation och bli svårt att ställa bortom rimligt tvivel. Men det är en bedömning endast domstolen kan göra, och jag kan tyvärr inte säga något med någon säkerhet.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare