Vad klassas som andrahandsuthyrning?

Hej!

I mitt hyreskontrakt (studentrum) står det:

"Hyresgästen har inte rätt att ha inneboende i sitt rum", samt:

"Hyresgästen får inte utan hyresvärdens medgivande upplåta bostaden i andra hand, såvida inte hyresnämnden lämnat tillstånd för upplåtelse."

I en separat blankett för att ansöka om att få hyra ut i andra hand står det "hur länge får jag hyra ut i andrahand? Minst fyra veckor och högst 12 månader i följd."

Min fråga är: får jag ge min nyckel till en vän medan jag är på semester (2 veckor) som t.ex. vattnar mina blommor och kanske övernattar eller kommer det anses som otillåten andrahandsuthyrning, trots att min vän inte betalar och det går inte att ansöka om andrahandsuthyrning för bara 2 veckor?

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av hyreslagen, 12 kap jordabalken, 42 § framgår att en hyresrätt är förverkad eller kan förverkas om du hyr ut din hyresrätt i andra hand utan hyresvärdens tillstånd. Det betyder alltså att du kan bli av med din lägenhet om du hyr ut i andra hand utan att ha kontaktat din hyresvärd och fått okej.

Jag tror inte att det klassas som en andrahandsuthyrning om du ger nyckel till en vän för att vattna blommor och kanske övernatta någon kväll om du är borta i bara två veckor. I en sådan situation har du fortfarande kontroll över hyresrätten, och din vän ska som jag tolkar det inte vara boende i ditt studentrum under dessa två veckor. Dock ska framhävas att det inte spelar någon roll om din vän betalat hyra eller inte, att låna ut en lägenhet för självständigt brukande är också klassat som andrahandsuthyrning.

För att vara helt säker rekommenderar jag dig att maila till hyresvärden och fråga hur de vill att du gör. Det är lättast och då riskerar du inte någon eventuell tvist eller något bråk. Men som sagt tror jag inte att det du beskriver skulle kunna anses vara andrahandsuthyrning.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare