Vad kan vi göra för att få bort grannens parabol från vår tomt?

En av vara granne har en parabolantenn monterat på varan tomt . Vi vill inte ha den där. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det första ni kan göra är att berätta för er granne att parabolen faktiskt är på er tomt och att ni inte vill att den ska vara där, och på den vägen få grannen att ta bort den från tomten.

Att utan ägarens samtycke vidta åtgärder med egendomen, även om den är inom er tomtgräns, kan innebära brott. Jag avråder er därför från att själva montera ned den.

Om det inte hjälper att prata med grannen kan ni i så fall vända er till Kronofogden som kan komma och montera ned parabolen. Ni måste i så fall ansöka om ”Vanlig handräckning”, blanketten hittar ni här.

Observera att det är en blankett som avser även andra ansökningar än att få egendom borttagen. För er del är det punkterna 1, 2, 9 och 9a som är relevanta.

Det är viktigt att ni är tydliga i er ansökan och att allt fylls i korrekt. Den är uppdelad i ”yrkande” och ”grund”. I ert yrkande skriver ni helt enkelt att få svarandes (grannens) parabolantenn borttagen från er egendom. Som grund anger ni att svaranden, utan lov, placerat sin parabolantenn på er tomt.

Ni måste bevisa att parabolen befinner sig på er tomt. Äger ni en fastighet kan ni få ut en fastighetskarta som visar var tomtgränserna går. Tillsammans med kartan, en markering på kartan, och en bild var parabolen är placerad är fullt tillräckliga bevis. En sådan karta kan ni begära hos Lantmäteriet här.

Hyr ni tomten kan ni be er hyresvärd att ge er dessa uppgifter, alternativt använda denne som skriftligt vittnesintyg.

Hoppas att ni fick svar på er fråga! Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare