FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/12/2022

Vad kan straffet blir om man blir tagen för rattfylleri för andra gången?

hej, Om någon blivit tagen för grovt rattfylleri och kör igen när man är lika påverkad vad kan då straffet bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det svårt att göra en bedömning av straff utan några omständigheter till hands. Jag kommer därmed endast redovisa generellt om brottet samt berätta om straffskalan och hur man gör vid bedömning av straff.

Skillnaden på rattfylleri och grovt rattfylleri

Rattfylleri samt grovt rattfylleri regleras i Trafikbrottslagen (TBL). För att dömas för rattfylleri ska den som kör det motordrivna fordonet intagit alkohol i en så stor mängd att alkoholkoncentrationen under/ efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften. Vid rattfylleri döms man till böter eller fängelse i högst sex månader (4 § 1 stycket TBL). För att dömas för ett grovt rattfylleri ska rattfylleriet anses som grovt. Vid bedömningen om det ska anses vara grovt rattfylleri beaktas särskilt;

1. om föraren haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,

2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel eller,

3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Om något av dessa punkter föreligger brukar brottet vanligtvis betraktas som grovt. Rör det sig om grovt rattfylleri ska föraren dömas till fängelse i högst två år (4 a § TBL).

Det behöver alltså inte bedömas vara ett grovt rattfylleri bara för att det är samma mängd alkohol vid det andra tillfället, utan man måste i det enskilda fallet bedöma brottet som grovt för att man ska dömas för grovt rattfylleri Bedömning om det rör sig om vanligt rattfylleri eller grovt rattfylleri påverkar i sin tur straffet. Då din kompis dock haft samma mängd alkohol i blodet som den gången hen blev tagen för grovt rattfylleri kan detta dock tala för att hen kan komma att dömas för grovt rattfylleri igen, och det är därmed detta jag kommer utgå ifrån nedan.

Vad man tar hänsyn till vid bedömning av straff

Vid bedömning av straffet tillämpas brottsbalken (BrB). Inom straffrätten skiljer man på tillämplig straffskala respektive brottets straffvärde. Den tillämpliga straffskalan för grovt rattfylleri är upp till fängelse i högst två år (4 a § TBL). Straffvärdet ska bestämmas inom den tillämpliga straffskalan för den samlade brottsligheten, men personens avsikt samt motiv m.m. ska också vägas in i bedömningen. Straffvärdet innebär hur pass klandervärd en brottslig handling är, vilket som utgångspunkt brukar ligga lågt i straffskalan (29 kap. 1 § BrB). Det finns i Sverige en presumtion mot fängelse, d.v.s. ska man i första hand döma till andra påföljder än fängelse (30 kap. 4 § BrB). Grovt rattfylleri är dock en typ av brott där det oftast föreligger en presumtion att påföljden ska bestämmas till fängelse.

Det finns även försvårande respektive förmildrande omständigheter vilket kan påverka bedömningen, men då det inte finns några omständigheter i frågan utgår jag från att dessa inte är uppfyllda (29 kap. 2 och 3 § BrB). I sista hand ska man ta hänsyn till bl.a. billighetsskäl. Om något av billighetsskälen är uppfyllda, t.ex. att man fått en allvarlig skada under brottet, kan det påverka så att straffet döms ut kortare (29 kap. 5 § BrB).

Att man tidigare har gjort sig skyldig till brott har även betydelse i en bedömning och eftersom personen i din fråga tidigare har dömts för grovt rattfylleri kan detta påverka bedömningen för straff (30 kap. 4 § BrB).

Återkallelse av körkort

Vid rattfylleri kan din kompis körkort komma att bli indraget (5 kap. 3 § Körkortslagen). Vanligen sätts en spärrtid under vilket ett nytt körkort inte får utfärdas. Vid grovt rattfylleri är spärrtiden för körkortet minst ett år (5 kap. 6 § Körkortslagen)

Sammanfattning

Det är svårt att göra en bedömning av straff utan några omständigheter till hands. Men bara för att man döms för grovt rattfylleri behöver det inte betyda att man döms för det igen om man har samma mängd alkohol i blodet vid det andra tillfället. Istället görs en helhetsbedömning för att avgöra om det ska anses vara grov rattfylla eller ej. Den tillämpliga straffskalan för grovt rattfylleri är upp till fängelse i högst två år (4 a § TBL). Att man blivit dömd för grovt rattfylleri tidigare kan även påverka straffvärdet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare