Vad kan man göra om man får ett tomt paket från blocket?

Hejsan! Jag köpte en vara ifrån en privatperson ifrån blocket för 1800kr och han skickade paketet och cet kom till mig men paketet va tomt... Han skyller på att han har skickat det och skyller på mig att jag ljuger och jag lurar han att jag har tagit det och säger det är tomt!! Han säger att han har ringt postnord och anmält det men dom kan inge göra.. Och där står jag nu.. VAd kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det tycks röra sig om ett klassiskt bedrägeri i enlighet med 9 kap 1 § Brottsbalken. Du hade ju inte betalat säljaren 1800 kr för absolut ingenting. Vid bedrägeri ska följande rekvisit (krav) vara uppfylla för att brott ska föreligga:

Vilseledande= Innebär att säljarens agerande gör att du befinner dig i felaktig tro. Säljaren ska uppväcka en villfarelse hos dig vilket i detta fall innebär att säljarens agerande på blocket gör att du tror att du ska få vara för 1800 kr som egentligen inte finns (då paketet är tomt).

Orsakande av en disposition= Gärningsmannen (i detta fall säljaren) ska genom sin gärning orsaka att du som köpare gör något i psykisk kausalitet med vilseledandet ovan. Alltså i detta fall…=säljaren har fått dig som köpare att felaktigt tro något (att du ska få en vara X) och denna felaktiga tro får dig att betala pengar dvs. vidta en disposition. Än en gång, du hade inte betalat 1800 kr för ett tomt paket (varför detta rekvisit är uppfyllt).

Förmögenhetsöverföring= Krav på ekonomisk skada och motsvarande vinning för gärningsmannen. I detta fall uppenbart då säljaren får 1800 kr vilket är en vinning för denne och en ekonomisk skada för dig.

Det tre rekvisiten ovan är uppenbart uppfyllda enligt din fråga varför en bedrägerianmälan bör vara på sin plats om säljaren vägra ge med sig och du inte köper hans förklaringar (du bör naturligtvis först kolla upp med postnord huruvida hans förklaring kan vara rimlig och om postnord på något sätt kan vara ansvariga). Utan en rimlig förklaring tycker jag dock en bedrägerianmälan definitivt bör övervägas. Denna typ av bedrägeri måste anmälas via 114 14 eller på närmaste polisstation. För mer information gällande anmälan av brott hänvisar jag till polisens hemsida.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare