Vad kan man göra om make vägrar att skriva under papper om äktenskapsskillnad?

Hej. Jag vill skilja mig från min fru men hon vill inte skriva under papper om äktenskapsskillnad. Vad kan jag då göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskapsskillnad finns i 5 kap Äktenskapsbalken (ÄktB).

Du behöver inte din frus underskrift för att kunna lämna in ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten. Om endast du ansöker om äktenskapsskillnaden kommer den dock att föregås av en minst sex månader lång betänketid enligt 5:2 ÄktB. Betänketiden börjar när ditt yrkande om äktenskapsskillnad har delgivits din fru enligt 5:3 ÄktB. När sex månader har passerat upphör inte äktenskapet automatiskt, utan då måste du framställa ett nytt yrkande. Detta ska ske inom ett år från det att betänketiden började enligt 5:3 ÄktB.

För att ni ska kunna skilja er utan betänketid krävs att ni gemensamt ansöker om äktenskapsskillnad enligt 5:1 ÄktB. Du kan också undgå betänketiden ifall du och din fru har levt åtskilda under minst två år enligt 5:4 ÄktB.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare