Vad kan man göra om en person som är skyldig en pengar men vägrar att betala?

Hej! Vad kan jag göra när någon some lovat betala mig för barnvaktning inte har gjort det på över 5 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du i egenskap av privatperson har varit barnvakt åt någon. Personen har i sin tur lovat att betala dig för detta men har inte gjort det på över fem månader. Du undrar vad du kan göra nu. Din fråga aktualiserar regler i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH).

Du måste skicka ett skriftligt krav

Om någon är skyldig dig pengar och vägrar betala måste du först skicka ett skriftligt krav till personen (9 § LBH). Jag skulle råda dig att spara en kopia på kravet. Om personen trots detta vägrar betala kan du gå vidare till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med att driva in din skuld. Då ansöker du om betalningsföreläggande. På Kronofogdemyndighetens hemsida kan du välja mellan olika blanketter (klicka här för att komma till blanketterna). Det kan vara bra för dig att veta att Kronofogden tar ut en ansökningsavgift på 300 kr.

Förutsättningar för att få hjälp av Kronofogden

För att få hjälp av Kronofogdemyndigheten måste två krav vara uppfyllda:

1. skulden ska avse pengar, och

2. sista datum för betalningen har passerat

Vad händer efter att du ansökt om betalningsföreläggande?
När du har lämnat in din ansökan kommer Kronofogden att behandla den och skicka ett föreläggande (brev) till personen som är skyldig dig pengar (25 § LBH). Personen kan välja att antingen bestrida kravet eller betala det. Om personen betalar hela eller delar av skulden måste du meddela Kronofogden skriftligen. Om personen i stället bestrider skulden och vägrar betala kommer Kronofogden fråga dig om du vill driva ärendet vidare till domstol, dock mot en viss kostnad (3334 §§ LBH). Tingsrätten kommer alltså avgöra huruvida det finns en giltig skuld eller inte. I det fall du vinner tvisten i tingsrätten kommer kronofogden arbeta för att driva in skulden. Ett betalningsföreläggande kan ligga till grund för en utmätning hos en person i sista hand. Om du inte vill ta processen vidare till domstol kommer ärendet inte att utredas vidare.

I det fall personen inte svarar på kravet kommer Kronofogden meddela ett utslag. Detta innebär att personen blir skyldig att betala dig (42 § LBH). Då kan personen även bli skyldig att betala ränta. För att Kronofogden ska driva in skulden tar de en kostnad på 600 kr.

Om personen fortfarande inte betalar
Ibland händer det att personen ändå inte betalar trots att domstolen har fastställt betalningsansvaret, till exempel pga. att personen har dålig ekonomi. I en sådan situation kan Kronofogden söka efter utmätningsbara tillgångar, till exempel lön eller tillgångar som kan säljas, för att du ska kunna få dina pengar. Om personen inte har några utmätningsbara tillgångar så försvinner inte skulden men den kan komma att dra ut på tiden och kanske till och med bli omöjlig att genomföra.

Sammanfattning och råd
Jag skulle råda dig att i första hand att återigen försöka påtala för personen om skulden och försöka lösa det på så vis eftersom det annars kan bli en utdragen och kostsam process i domstol. Om personen trots detta vägrar betala kan du ta hjälp av Kronofogden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare