FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 21/05/2019

Vad kan man göra om det förekommer mobbning på arbetsplatsen?

Hej, från ett år sen började jag på nytt förskola. Jag har upplevd att det finns mycket prat men inte om mig. En dag var jag på väg till kontoret och fick höra två kollegor som pratade jätte illa om mig. Jag sa inget till dem eller chefen för att två veckor innan hade jag prata med min chef att jag och min kollega behöver hjälp eftersom vi har det svårt kommer över ens. Fram till idag har jag hört mycket dåligt prat om andra kollegor från det samma första som pratade innan och fick höra ( de pratar fram för mig) att chefen till och med sa "att den inte bra prata bak om ryggen men faktisk man får lov göra så ibland. "

Jag kände mig så kränkt att chefen hade tillåtet prata skit om sina medarbetar. Detta har bara spridet negativ stämning och jag mår så dåligt och kränk från både chefen och kollegorna. Vad kan ni hjälpa mig med ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det beteende du beskriver uppfattar jag som mobbning på arbetsklassen. Anledningen till att jag inte anser att det rör sig om trakasserier är att det inte framgår att dina kollegors uppförande är kopplat till exempelvis din religon eller sexuella läggning, vilket är en förutsättning för att det ska röra sig om trakasserier enligt diskrimineringslagen.

Det är arbetsgivaren som har det huvudsakliga ansvaret för att förebygga och hantera mobbning på arbetsplatsen. Arbetsgivaren är skyldig att vara tydlig med att kränkande behandling inte accepteras. Om man märker att det förekommer mobbning på arbetsplatsen kan man inledningsvis prata med sin närmsta chef, om man har förtroende för denne. Om din chef inte åtgärdar problemet kan du kontakta arbetsplatsens skyddsombud. Skulle din arbetsplats sakna skyddsombud kan du vända dig direkt till ditt fackförbund.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare