FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/12/2023

Vad kan man göra när man köper en katt som är sjuk

Hej! En nära person till mig köpte en kattunge i tron om att den var fullt frisk och gammal nog att lämna mamman. Personen var orolig för att kattungen var väldigt liten och oerhört mager. Veterinär kunde stärka misstankar om att kattungen inte var så gammal som det var sagt (15-16 veckor) utan ca 4-6 veckor yngre (omkring 10 veckor endast) och där med inte ens gammal nog att flytta från mamman. Katten fick dessutom somna in inte ens en vecka efter flytt då katten var sjuk och på dödsbädden redan innan den flyttade, vilket veterinär konstaterade för dom blir inte så sjuka så snabbt som denna kattunge var. Inga intyg om veterinärbesiktning finns. Denna människa har alltså sålt en sjuk katt, medvetet eller omedvetet går inte att styrka. Vad är det som gäller i detta läge? Och vad kan personen som köpte katten kräva? Utöver pengarna tillbaka för katten och kompensation för utlägg för veterinärbesök? Kompensation för personligt lidande och inköp som gjorts för att få hem katten? Kattungen var heller inte dolda fel försäkrad från uppfödarens sida vilket är ett viktigt skydd du som säljare bör ha. När man köper ett djur är tankarna att man ska spendera många år ihop inte att man behöver avliva djuret det första man gör. MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga kan besvaras på olika sätt, men jag tolkar din fråga som så att du köpt en katt som varit sjuk och du  undrar nu hur du kan göra.

Avtal

katter och djur överlag beaktas som saker i rättslig mening. Därför beaktas köp av katt som en köp av en "vara". När man köper en vara ska det stämma överens med vad som följer av avtalet.

Om kattens "kvalite och/eller  egenskaper inte stämmer överens med ni kommit överens om är katten felaktig och du har rätt till påföljder (17 § Köplagen).

Att bevisa att säljaren inte kände till att katten var sjuk är inte många gånger lätt. Men med tanken på att säljaren låtit katten lämna sin mamma innan den rekommenderade datument (vilket du har veterinärens intyg på) kan du styrka att säljaren varit klandervärd i sin försäljning.

Slutsats

Du har rätt att få din katt så som man kan förvänta sig att en kattunge kommer. Egenskaper och sjukdomar som inte varit förbehållna vid förhandlingen är felaktiga enligt köprättslig mening. Du har, i relation till information som jag givits, rätt till påföljder för att katten inte stämmer överens om vad som föjer av avtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga .

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare