Vad kan man göra när man inte får börja arbeta enligt avtal?

Hej! Har ett anställningsavtal där det stod att öppet startdatum för anställning mellan 12 oktober och 1 januari. Är nu februari, och de fortsätter skjuta på när jag ska börja. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om anställningsförhållanden regleras främst i lagen om arbetsskydd, LAS. Eftersom du har ett anställningsavtal där det stod att du skulle få börja arbeta mellan den 12 oktober och den 1 januari och du inte fått tillträda i enlighet med detta så kan det vara så att arbetsgivaren har brutit mot anställningsavtalet. Observera dock att arbetsförpliktelsen i ert anställningsavtal inte innebär att du rent faktiskt måste börja arbeta, utan det räcker med att du står till arbetsgivarens förfogande. I sådana fall har du rätt till lön från och med den 1 januari, trots att arbetsgivaren inte låter dig börja arbeta. Hävdar din arbetsgivare att du inte har någon rätt till lön för att du inte arbetar så är det dock fråga om ett avtalsbrott, och givetvis är det så att anställningsavtal, precis som andra typer av avtal, ska hållas (pacta sunt sevanda).

Det framgår inte av din fråga vilken anställningsform som var aktuell i avtalet, och detta är viktigt för vilka möjligheter du har att vidta åtgärder mot arbetsgivaren vid brott mot anställningskontraktet. Utgångspunkten i LAS är att anställningar gäller tills vidare om ingenting annat föreskrivs (4 § LAS). Förutsatt att det rör sig om en tillsvidareanställning så räknas ett brott mot avtalet som en uppsägning. För en sådan krävs enligt 7 § LAS saklig grund. Din arbetsgivare skulle i det här fallet kunna argumentera utifrån att det råder arbetsbrist, varvid uppsägningen blir lagenlig (arbetsbrist är alltid saklig grund för uppsägning). Även om arbetsgivaren kan argumentera att hen har en saklig grund så har du rätt till minst en månad i uppsägningstid (11 § LAS). Det spelar ingen roll om du inte tillträtt anställningen ännu. Detta innebär att du har rätt att få lön under en månad från arbetsgivaren, oavsett om de kan bereda dig arbete eller inte. Om de inte vill betala lön under uppsägningstiden så kan du begära skadestånd i enlighet med 38 § LAS, då kan du dels få ersättnings för lönen under uppsägningstiden och dels för annan skada som avtalsbrottet medfört.

Vill du ha hjälp att hävda din rätt mot arbetsgivaren så kan du vända dig till facket. Vill du inte använda dig av facket så kan du föra en talan mot arbetsgivaren på egen hand i tingsrätten. Har du några ytterligare funderingar kring detta så är du hjärtligt välkommen att återkomma till oss!

Med vänliga hälsningar,
Josefin TjernellRådgivare