Vad kan man göra när man inte får betalt av någon?

Hej! Jag var dum och tog ett abonnemang åt min kompis. Vi skrev ett avtal där hon lovade att betala. Nu har hon inte gjort det på mer än ett år typ. Vad ska jag göra? Jag sitter och betalar inkassokrav på ett abonnemang som inte är mitt, jag har inte själv råd med det abonnemanget, så inkassokravet blir bara större.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du och din kompis har avtalat om att hon ska betala för abonnemanget som du har beställt har du en s.k. fordring (betalningsanspråk) mot henne. Då kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, som kan hjälpa dig att driva in pengarna som din kompis är skyldig dig. Bestämmelser om hur Kronofogdemyndigheten går tillväga och hur en ansökan ska utformas finns i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (se 2 §). Du hittar också information om hur du ansöker om ett betalningsföreläggande på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Om din kompis vägrar att betala trots att du beviljas ett betalningsföreläggande kan du stämma din kompis vid en domstol. De flesta hemförsäkringar innehåller en rättsskyddsförsäkring som täcker kostnader för att t.ex. anlita en advokat.

Du är naturligtvis även varmt välkommen att kontakta Lawlines juristbyrå om du vill ha mer hjälp med ditt ärende. Vi kan t.ex. hjälpa dig med att upprätta ett kravbrev (något som kan göras innan man vänder sig till Kronofogdemyndigheten) eller biträda dig vid en framtida rättegång. Vi kan självklart också erbjuda dig mer rådgivning. Du hittar all kontaktinformation på vår hemsida, lawline.se.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare