FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/08/2018

Vad kan man göra när exet hotar med att man inte får träffa sina barn pga ny partner?

Jag är ihop med en tjej vars ex hotar med att om vi flyttar ihop, Så får hon inte träffa sina barn.

(han manipulera och trycker ner henne) och nu är det så illa att hon kanske inte orkar träffa mig mer.

Vi älskar varandra,men hon säger att det kanske är lättare att göra som han säger, för barnens skull.

Vad ska hon/vi göra ?

Snälla hjälp!

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det här problemet verkar grunda sig i umgänget med barnen. Därför kan en ändring eller ett förtydligande av överenskommelsen om vårdnad, boende och umgänge vara en väg att gå. Det är dock din flickväns val om hon önskar ändra något i upplägget med exet rörande barnen men det kan i alla fall vara en möjlighet. Jag hoppas därför att ni kan få viss vägledning i vad som finns att göra om din flickvän bestämmer sig för att hon vill få till någon form av förändring i upplägget.

Reglerna om det hittas i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Barnets bästa är alltid avgörande
När det kommer till frågor som rör vårdnad, boende och umgänge så är barnets bästa alltid avgörande. Vid bedömningen av barnets bästa tas särskild hänsyn till risken för att barnet förs bort, far illa eller liknande, barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna samt barnets egen vilja med beaktande av ålder och mognad. (6 kap. 2a§)

I det här fallet är det framförallt nära kontakt med båda föräldrarna som blir av betydelse. Umgänge och vårdnad är i första hand till för barnen och är alltså ingen rätt som tillhör föräldrarna. Båda föräldrarna ska medverka till barnens umgängesrätt med den förälder som barnen inte bor med. (6 kap. 15§) Att inte låta barnet träffa den andra föräldern kan ses som umgängessabotage, vilket kan vara till din flickväns fördel i bedömningen.

Vad kan ni göra?
Min rekommendation i första hand för att få till någon form av ändring är att ta kontakt med Socialnämnden inom kommunen (Familjerätten) eftersom de kan hjälpa till med överenskommelser i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge genom så kallade samarbetssamtal. (6 kap. 18§ resp. 5 kap. 3§ Socialtjänstlagen) Det finns också en möjlighet att lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten men jag rekommenderar din flickvän och hennes ex att försöka komma överens på annat sätt i första hand eftersom det blir en mindre ingående process och de säkerligen båda bara vill vad som är bäst för barnen.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare