FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/02/2022

Vad kan man göra åt grenar som hänger över tomtgränsen?

Grannens tre jättestora hängbjörkar skräpar ned då löven täpper hängrännor, lägger sig som ett täcke över solpaneler som därmed tappar mycket effekt även under den tid då solpaneler inte skuggas av träden. Detta skapar mycket extra arbete och frustration. Vad har vi för möjligheter? Kan vi kräva att grannen räfsar bort löv och kvistar? Har bett grannen att ta bort/beskära sina träd på vår bekostnad och fått till svar att han bryr sig mer om fågellivet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Regler som rör grannars rättigheter och skyldigheter gentemot varandra återfinns i 3 kap Jordabalken (JB).

Vilka möjligheter finns?

Utgångspunkten är att varje granne ska ta skälig hänsyn till sin omgivning vid nyttjandet av sin fastighet (3 kap 1§ JB). Vidare gäller att om besvärande grenar från ett träd på min grannes tomt hänger över på min fastighet, så får jag ta bort grenarna (3 kap 2§ JB). Jag får alltså själv klippa grenarna så att de inte längre besvärar mig. Dock, om åtgärden kan medföra skada av betydelse för grannen som äger trädet, så får grannen själv möjlighet att ta bort grenarna (3 kap 2§ JB). Skulle grannen vägra att åtgärda detta på egen hand, så är det fritt fram för mig att ta bort grenarna själv. Viktigt att komma ihåg är att man endast får ta bort så mycket av trädet så att det inte längre stör en. Det finns alltså inget lagrum som ger rätten att ta bort trädet som helhet.

Rekommendationer

Det kan vara bra att ta kontakt med grannen där du förklarar om de besvärande grenarna och att du kommer att klippa ner dem om inte grannen själv gör det inom den närmaste tiden. Om grannen struntar i att klippa ner grenarna, så kan detta medföra att grannen brister i sin hänsyn, vilket vi berörde ovan (3 kap 1§ JB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare