Vad kan mamman göra när pappan inte tillåter att barnen är hos henne?

Hej,vi är skild och bor inte tillsammans mer. Vi har två barn, båda två under 10 år. Dom är folkebokförd hos pappa da jag skulla flytta pga skilsmissen.

Vi har gemensam vård och har inte väret i domstolan eller på socialen.

Jag flyttada för typ 1 år sidan och i början kunna vi avtala hur det skulle fungere. men nu har jag flyttat til en ny störra lägenhet, dels for att der finns mer plats, men ochså för att min eks och jag fick många problemer, så jag fick flytta längare bort från hanom. Jag bor nu typ 15 min från mina barn.Pappa säger att jag får inte ta med mig mina barn till min nya lägenhet och jag får bara se dom hos hanom.

Jag tänkar att det är for att han vil bestämma när jag måste se mina barn och hvor, jag tänkar inte alls att det är vad som är best for mina barn. Dom vil hem til mig ochså.

Vad kan jag göre? tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du och din före detta make inte kommer överens om hur du får träffa era två barn, rekommenderar jag att ni tar hjälp utifrån för att lösa er situation.

Först och främst rekommenderar jag att du tar kontakt med familjerätten i din kommun. De kan hjälpa dig med information, rådgivning och vara med vid samtal mellan dig och din make. Denna hjälp är oftast gratis och syftet är att ni ska komma överens utan att behöva gå till domstol. om du inte hittar något telefonnummer till familjerätten kan du istället ringa kommunens växel och be att få prata med familjerätten eller någon annan som arbetar med familjefrågor.

Om hjälpen från kommunen inte är tillräcklig eller om barnens pappa inte vill delta i samtalen, är mitt råd att gå till domstolen. Ni kan då få en dom på hur boende och umgänge ska se ut och den domen måste följas av både dig och barnens pappa. Du hittar mer information om vad domstolen kan göra samt om hur du skickar in en stämningsansökan här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare