Vad kan jag göra om min vän inte betalar sin skuld?

Hej, Jag lånade ut 20 000 kr till en kamrat som inte hade pengar. Han berättade att han skulle betala tillbaka i slutet av månaden. Nu har det gått 4 månader och jag har inte än vidtagit några åtgärder juridiskt. Min fråga är vad jag kan göra? Är det ett civilrättsligt ärende eller rent straffbart?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din frågeställning!

Lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LbH) reglerar din frågeställning.

Ifall du och din vän hade ett avtal (muntligt eller skriftligt) om att dessa pengar var ett lån som skulle betalas tillbaka i slutet av en viss månad och din vän sedan inte gör det har din vän inte begått ett brott, däremot har han inte följt ert avtal, detta gör att det blir civilrättsligt. Det du kan göra för att få tillbaka pengar är att ansöka om vad som kallas för ett betalningsföreläggande, detta gör du hos kronofogden som sedan kan hjälpa dig att få tillbaka dina pengar eftersom skuldens förfallodatum redan har passerat (2 § LbH). Det som händer när du ansöker om ett betalningsföreläggande är följande:

Steg 1.Du upprättar en ansökan som delges din vän (9-22 §§ LbH)

Först får du betala en avgift på 300 kronor när du ansöker, som du även kan kräva tillbaka av din vän. Sedan kommer kronofogden att skicka ut uppgifterna du har lämnat om skulden till din vän och därmed delge hen, som då kan välja att bestrida eller bekräfta skulden.

Steg 2: Din vän bekräftar eller bestrider skulden (25 -27 §§ LbH)

Ifall din vän bekräftar skulden fastslår kronofogden att hen är skyldig dig 20.000 kronor och måste betala skulden och räntan som hen blir skyldig dig. Då kan du även välja att kronofogden ska hjälpa dig att göra en utmätning på din vän om hen inte betalar, vilket också har en kostnad, då kommer kronofogden att hjälpa dig att få tillbaka dina pengar genom denna utmätning.

Om din vän istället väljer att bestrida skulden och därmed påstår att hen inte är skyldig dig pengar är det du som måste välja hur du ska gå vidare. Du har då två val att göra, antingen gör du ingenting eller så tar du ärendet vidare till domstol. Ifall du inte gör någonting kommer kronofogden att lägga ned ärendet och du får ingen hjälp att få tillbaka dina pengar. Ifall du istället väljer att ta ärendet till domstol får du betala ytterligare 600 kronor och sedan tas ärendet upp för handläggning av domstolen som kommer att bedöma huruvida din vän är skyldig dig pengar eller inte. Om du har ett skriftligt avtal som bevisar skulden är det givetvis lättare att få ett utslag som säger att hen måste betala pengarna. Du kan dock ha annan bevisning som du inte ens tänkt på, t.ex. om hen erkänner skulden i sms koversationer eller liknande. Ifall domstolen då fastslår att din vän är skyldig dig pengarna måste hen betala precis som om kronofogden fastslagit det genom att hen bekräftat skulden. Medans om domstolen fastslår att din vän inte är skyldig dig pengarna kan du inte få någon rättslig hjälp att få tillbaka pengarna på.

Således är min rekommendation att du ansöker om ett betalningsföreläggande ifall det inte hjälper att prata med din vän. På det viset har du en chans att få tillbaka dina pengar, här kan du läsa mer om hur du gör för att ansöka.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din frågeställning, annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller höra av dig med eventuella följdfrågor till elin.englund@lawline.se!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare