Vad kan jag göra om min f.d sambo vägrar ge tillbaka mina saker?

Jag och min sambo har valt att separera, vi har ett gemensamt barn. Vi har bott ihop i ca 10 månader i hans hus. Efter den dagen jag bli ombed att lämna huset och endast fick med mig det mest nödvändiga för stunden har jag inte givits möjlighet att få komma och hämta kläder och övriga personliga tillhörigheter. Får inte tag på min fd. Sambo överhuvudtaget. Han har bytt lås på bostaden och hans mamma samt övriga släktingar har plockat ihop mina och dotterns tillhörigheter utan min vetskap eller att jag givits möjlighet till det. Mina tillhörigheter är nu instängda i min fd. Sambos garage. Har skickat sms, ringt, samt knackat på dörren för att försökt nå min fd. Sambo för att få möjlighet att hämta mina tillhörigheter. Får Min fd. mamma och övriga släktingar ta sig mandat och plocka ihop mina saker utan att jag ens fått möjlighet till det? Tänker att de har utan mitt medgivande varit i personliga tillhörigheter, smycken, värdepapper etc. Vilken rätt har jag att få tillgå den gemensamma bostaden, jag vet ju inte vad som finns kvar där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan följer en kort sammanfattning av din f.d sambos rätt att förfoga över din egendom, samt vad du kan göra för att få tillbaka dina saker.

Olovligt förfogande

Till att börja med får din f.d sambo inte förfoga över dina saker eller hindra dig från att hämta dem. Den som utan lov förfogar över egendom som denne har i sin besittning, men som tillhör någon annan, kan göra sig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § Brottsbalken, BrB). Din f.d. sambo och hans familj kan alltså göra sig skyldiga till brott genom deras handlande.

Särskild handräckning

Om din sambo vägrar dig tillgång till din egendom kan du ansöka om handräckning hos Kronofogden. Särskild handräckning, som blir aktuellt i ditt fall, regleras i 4 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Sådan handräckning innebär att Kronofogden kan meddela beslut om att egendomen tillhör dig. Ett sådant beslut kan sedan verkställas, varigenom din f.d sambo tvingas överlämna din egendom.

Ansökan om särskild handräckning ska ske skriftligen och inges till Kronofogden (9 §). Det ska även framgå att ansökan avser just särskild handräckning. Du bör även bifoga skriftliga bevis på att du är ägare av egendomen i form av t ex avtal, kvitton, fotografier, vittnesintyg, protokoll, beslut eller andra handlingar (15 §). Ansökan delges sedan svaranden i form av ett föreläggande, som kan välja att bestrida föreläggandet. Kronfogden kan därefter antingen avslå eller godkänna din ansökan. Om du inte vill att myndigheten ska verkställa beslutet måste du ange det i din ansökan (17 §). Mer information om hur du går tillväga kan du hitta här.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare