Vad kan jag göra om jag vill ha gemensam vårdnad om mina barn?

Hej! Jag har en fråga gällande gemensam vårdnad. Vårdnadstvist.

Mina barn bor hos sin mamma och hon har ensam vårdnad om våra två pojkar.

Hon är född och uppvuxen i Thailand men min son är född här i Sverige. Hennes svenska är

inte bra och hon förstår inte mig när jag försöker förklara vad gemensam vårdnad innebär

utan blir istället aggressiv och skriker på mig då hon kanske tror att det är något dåligt

för henne. Eller så vill hon ha våra pojkar helt för sig själv av någon anledning.

Hon har hotat om att ta barnen till Thailand samt att hon blir mycket arg

och skriker på mig högljutt, inför barnen. Det beteendet som hon visar upp har gjort

att jag inte vill förklara mer för henne utan behöver hjälp mycket snart med detta.

Hon har även fått anmälningar på sig bland annat på grund av misskötsel av min äldsta sons matintag vilket

gjort att han nu ska utredas/vårdas för anorexia.

Vart ska jag vända mig?

Jag har pratat med socialnämnden i min kommun men de gör inte så mycket alls.

Är övertygad om att mina barn behöver mig mycket och behöver lära känna mig för den jag

är och det gör mig väldigt ledsen att veta att hon tror att hon kan göra som hon vill.

//Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar var du kan vända dig för att få gemensam vårdnad.

Regler om barn hittar du i Föräldrabalken. Frågor om vårdnad hittar du i 6 kap. FB.

Generellt om barn och vårdnad

Kapitlet inleds med att alla barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran, 6 kap. 1 § FB. Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att de faktorer som nämns i 1 § blir tillgodosedda, 6 kap. 2 § andra stycket FB. Anledningen till att jag börjar med dessa bestämmelser är för att du beskriver att dina barns mamma har fått anmälningar på sig gällande er sons matintag. Om det faktiskt är så att hon försummar er sons matbehov, kan det med hänsyn till dessa bestämmelser anses som att hon inte tillgodoser hans behov av omvårdnad. Detta i sig kan utgöra en av grunderna för att ni kan få gemensam vårdnad eller att du kan få ensam vårdnad.

Ytterligare en aspekt är att barnens bästa ska vara avgörande för alla frågor om vårdnad, boende och umgänge, 6 kap. 2 a § FB. Bedömningen av vad som utgör barnets bästa avgörs utifrån varje enskilt fall. Nu vet inte jag vad som orsakade att dina barns mamma fick ensam vårdnad i första hand eller om det var överenskommet mellan er. Men att som tidigare nämnts inte ge er son ordentligt med mat eller det beteendet som hon verkar visa upp när du vill diskutera vårdnadsfrågan kanske talar för att det inte är till barnens bästa att hon har ensam vårdnad om dem.

Ändring i vårdnaden

Om någon av föräldrarna vill ha en ändring i vårdnaden, kan en domstol besluta att föräldrarna ska ha gemensam vårdnad om barnet eller att en av dem ska ha ensam vårdnad, 6 kap. 5 § första stycket FB. Jag uppfattar det på dig som att du främst önskar att ha gemensam vårdnad. Eftersom dina barns mamma idag är ensam vårdnadshavare måste du alltså ta tvisten till domstol för att få en ändring i vårdnaden prövad. Domstolen kommer då göra en helhetsbedömning av barnens situation och om det finns anledning till ändring i vårdnaden.

Om vi återigen lyfter fram faktumet att ditt barn inte verkar få tillräckligt med mat så finns det även en bestämmelse i 6 kap. 7 § första stycket FB som säger att om en förälder brister i omsorgen om barnet som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling så ska rätten besluta om ändring i vårdnaden. När det som i ditt fall föreligger ensam vårdnad brukar vårdnaden i så fall flyttas över till den andra föräldern så länge det anses lämpligt, 6 kap. 7 § tredje stycket FB. För att denna paragraf ska kunna tillämpas behöver dock talan föras av socialnämnden, 6 kap. 7 § fjärde stycket FB. Du har beskrivit att de inte gör så mycket, men jag skulle rekommendera att du försöker samtala med dem återigen om allvaret i situationen.

Råd

En första rekommendation hade varit att kontakta socialnämnden, men du beskriver att du inte fått någon vidare respons på detta. Som tidigare nämnt kan det dock vara värt att prova att kontakta dem igen och framföra att du är uppriktigt oroad.

Om du inte vill kontakta socialnämnden igen, skulle jag rekommendera dig att kontakta en av våra erfarna jurister här på Lawline, då situationen som du själv beskriver verkar ha blivit ohållbar från din synvinkel. I vilket fall kan du behöva få frågan utredd av domstol eftersom det inte verkar som att ni kan nå något samförstånd på egen hand. För att du ska kunna få gemensam vårdnad om barnen krävs det att du upprättar en stämningsansökan och tar processen till domstol, om inte socialnämnden gör det åt dig.

Hoppas du fått lite hjälp i alla fall och lycka till!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare