Vad kan jag göra om jag sagt upp mig och ligger kvar i arbetsgivarens system? Jag registreras inte som avslutad och får fortsatt lön.

Hejsan,

jag avslutade min anställning i juli 2018, och har fortsatt få månadslön. Jag ringde och pratade med HR och de sa att min anställning inte hade avslutats av min chef, och att dom skulle sätta mig som "avslutad". Vidare sa dom att ett brev skulle skickas hem där mer detaljer om återbetalningen. Nu har en tid gått och jag har inte fått något brev eller någon vidare information.

Hur skall jag förhålla mig till detta? Längre och längre tid går ju allt eftersom och företaget verkar inte ta tag i det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår dig så har du sagt upp dig själv, alternativt har din tidsbegränsade anställning löpt ut, i juli detta år.

Uppsägning från både arbetsgivare och arbetstagare sker via 7§ i lag (1982:80) om anställningsskydd, LAS. Arbetsgivarens uppsägning måste vara skriftlig och sakligt grundad (dvs grundad på arbetsbrist eller personliga skäl). Som arbetstagare räcker en muntlig uppsägelse, som jag antar här att du gjort till din chef.

Jag skulle maila både din chef och din HR-avdelning om ditt ärende. Detta av två anledningar:
1. Dels för att påminna dem om att de måste "registrera ur dig" ur systemet/ta bort dig som anställd
2. Dels att du därmed också har det på pränt

Kontakta dem båda flera gånger och var lite ihärdig. Kanske att HR-avdelningen kan prata med din chefs chef (som kan prata med din chef) eller bara höra av sig till din chef för att lösa detta. Understryk att detta fortfarande inte är löst och att det borde gå att ordna.

Gällande utbetalningarna tycker jag att du ska sätta in dem/flytta dem till ett separat konto tills detta är löst. Pengarna är ju inte dina. Understryk även dessa felaktiga utbetalningar – att registrera dig som avslutad borde verkligen just därför även ligga i deras intresse.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare