FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/03/2018

Vad kan jag göra om jag köpt en felaktig vara?

Hej!

Jag köpte en traktor som jag provkörde innan avtal skrevs. Det var vissa saker som inte fungerade, men i kontraktet skrevs "Kontrollera alla funktioner" så jag förväntade mig att den skulle vara okej när den sedan levererades.

När jag lastade av traktorn upptäckte jag genast att varvräknare och hastighetsmätare inte fungerade. Lite längre fram så märkte jag även att kupéfläkten inte heller fungerade eftersom den immade igen!

Jag påpekade detta ganska omgående för säljaren och han lovade att återkomma i ärendet, vilket inte skedde. Jag har sedan ringt ett flertal gånger utan svar, men när jag lånade en annan telefon så svarade han direkt!

Hans åsikt är att formuleringen i kontraktet syftar till "driftsfunktioner" alltså det som krävs för att traktorn skall bli godkänd i besiktning, medan jag har tolkat det som att alla väsentliga funktioner skall fungera. Givetvis är en begagnad traktor använd och sliten, men fläkt och varvräknare trodde jag ändå ingick i det hela.

Vad skall jag göra? Finns det någon chans att få rätt i detta eller är det bara att betala själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår det inte om du har köpt traktorn av en privatperson eller av en näringsidkare. Om du har köpt den av en näringsidkare gäller konsumentköplagen. Om du köpt den av en privatperson är det däremot köplagen som gäller mellan dig och säljaren. Jag tolkar frågan som att du köpt traktorn av en privatperson och att köplagen därmed gäller i det här fallet.

Om en vara inte stämmer överens med avtalet är den felaktig

Om varan inte stämmer överens med avtalet så är den felaktig (17 § KöpL). Traktorn är också felaktig om den inte stämmer överens med de uppgifter om dess egenskaper som säljaren lämnade före köpet och om de uppgifterna har inverkat på din vilja att ingå köpet (18 § KöpL). Detta gäller också för köp av begagnade varor.

Du kan reklamera varan om den är felaktig genom att åberopa felet till säljaren (32 § KöpL). I samband med eller i nära anslutning till reklamationen kan du också kräva avhjälpande av felet, det vill säga begära att säljaren bekostar reparationen av skadorna (34 § första stycket KöpL). Du kan också utföra reparationen själv och sedan få pengar av säljaren för avhjälpande (34 § tredje stycket KöpL).

Du kan slutligen häva köpet eller begära prisavdrag om det har gått en längre tid sedan du reklamerade varan, eftersom att du då inte längre har rätt till avhjälpande av felet (37 § KöpL).

Hur du kan gå vidare

Jag tolkar det som att du redan har sagt till säljaren att det finns ett fel på traktorn. Därmed har du reklamerat varan. Du kan kräva att säljaren avhjälper felet om du kontaktade säljaren om felet nyligen. Om det har gått en längre tid sedan du reklamerade eller om säljaren vägrar att avhjälpa felet, kan du istället begära prisavdrag på köpesumman eller häva köpet, dvs lämna tillbaka traktorn och få pengarna tillbaka.

Jag tolkar situationen som att du och säljaren har olika uppfattningar om vad avtalet omfattar och därmed är oense i frågan om säljaren har levererat en felaktig vara. Jag rekommenderar därför att du kontaktar en jurist för vidare hjälp. På Lawlines hemsida kan du boka tid med en jurist för vidare rådgivning.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare