Vad kan jag göra om en hantverkare har gjort ett felaktigt jobb?

Hej! Har anlitat Hemfixarna och hantverkaren som kom och skulle hjälpa mig installera Iframe TV och Stringhyllor borrade helt fel så min vägg i min helt nya nyproduktionslägenhet är förstörda med fula borrhål på massor ställen. Han lovade att åtgärda men kom aldrig, jag var tvungen att tjata som bara den för att få ut en ny hantverkare, men dem är väldigt sega och jag får ingen hjälp. Så har ungefär väntat i 5-6 månader nu och jag ska ha visning på lägenheten och vill få detta åtgärdat. Vad ska jag göra i en sådan situation? Kan jag hämta annan hantverkare och sedan fakturera dem? eller anmäla till konsumentverket om det ens hjälper? Snälla hjälp!

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt för frågan är att du i egenskap av privatperson har anlitat professionell hjälp för arbete på fast egendom.

För att ha rätt att kräva en påföljd behöver man först ta reda på om tjänsten har genomförts på fel sätt.

Enligt 4 § första stycket Konsumenttjänstlagen (KtjL), talas det om att näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmannamässigt. Kravet på att tjänsten ska utföras fackmässigt ska bedömas utifrån en objektiv måttstock, exempelvis utifrån anvisningar för olika branscher. Kravet gäller alla moment i näringsidkarens prestation (se Unnersjö, Konsumenttjänstlag (1985:716), 4 § (JUNO) 2022-08-23 Karnov). Att hantverkaren har borrat flera hål än nödvändigt som syns på väggen utan att åtgärda det torde enligt min mening inte vara ett fackmannamässigt utfört arbete.

9 § KtjL, talar om att tjänsten ska anses felaktig om resultatet avviker från vad konsumenten med hänsyn till 4 § KtjL har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse. Dvs då arbetet med högsta sannolikhet inte var fackmannamässigt utfört avviker det från vad konsumenten i bestämmelsen har rätt att kräva. Detta innebär att tjänsten är felaktig.

För att kunna åtgärda felet behöver du reklamera Hemfixarna, dvs underrätta dem att tjänsten är felaktig inom skälig tid efter att du hade märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation inom två månader efter att konsumenten har märkt felet anses alltid ha skett i rätt tid (17 § KtjL). Har du påtalat felet inom den tiden är du på den säkra sidan. Möjligheten att påtala fel preskriberas efter 10 år för arbete på byggnader.

De påföljder du kan göra gällande är avhjälpande (20 § KtjL), prisavdrag(21 § första stycket KtjL), hävning (21 § andra stycket KtjL) eller skadestånd(31 KtjL). Min rekommendation är att du kontaktar Hemfixarna och talar om att antingen kommer dem in och åtgärder felet eller så kommer du kontakta ett annat bolag som skulle kunna bli dyrare för att åtgärda problemet, och att du har rätt att begära in den betalningen av hemmafixarna som ett prisavdrag på tjänsten. Det lät som att du var inne på det här spåret i frågan. Här kan det vara bra att ta bilder på felet innan det åtgärdas så att du har bevis på att tjänsten hade utförts felaktigt. Skulle dem vägra att ersätta prisavdraget, dvs inte betalar fakturan, kan du börja med att skicka den vidare till kronofogden. Bestrider dem fakturan har du en möjlighet att kräva din rätt i domstol, genom en s.k. fastställelsetalan (13:2 Rättegångsbalken, RB). Detta kan bli väldigt dyrt för hemfixarna, då den förlorande parten i ett tvistemål ska som huvudregel ersätta även motpartens rättegångskostnader (18:1 RB).  Bestrider dem inte fakturan, kan du begära utmätning via kronofogdemyndigheten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare