FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/10/2018

Vad kan jag göra med beslut från bodelningsförättare som jag är missnöjd med?

Hej,

vad gör man om man har ett beslut från bodelningsförrättaren där det framgår att jag skall betala 105 000 till min exfru samt ta över lånen på huset och ta över vår gemensamma hus där vi äger hälften var.

Dock så får jag ingen kontakt med min exfru och hon vägrar att prata med mig eller lämna huset, eller gå till banken för att lösa allt. Vad kan jag göra för att få ett slut på detta. Det blir ännu jobbigare när jag betalar av lånet på huset månadsvis också.

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår frågan som att ni har fått hjälp av en bodelningsförrättare och jag tolkar frågan som att du undrar om dennes beslut om fördelning av kvarlåtenskapen går att överklaga, eftersom du inte tycks vara nöjd med beslutet.

Överklaga beslut av bodelningsförrättare

Bodelningen upprättas som en skriftlig handling som undertecknas av bodelningsförrättaren, samt delges dig och din partner. Godkänner ni skiftet blir det omedelbart gällande. Vill någon av er klandra skiftet ska talan väckas mot den andra parten (klander av bodelning) inom fyra veckor från delgivningen (17 kap. 8 § 2 st ÄktB). Tingsrätten ska i sådana fall ompröva förrättningen och eventuellt fördela på annat sätt.

Så svaret på din fråga är att du har 4 veckor på dig att väcka klandertalan mot din partner från det att du fick ta del av beslutet om bodelningen.

Det ska dock noteras, att i det fall du betalar för alla kostnader som har med huset att göra, har hon inte rätt att bo kvar i ditt hus. I sådana fall kan du kontakta antingen polisen eller Kronofogdemyndigheten och ansöka om avlägsnande av din före detta fru.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare