Vad kan jag göra för att min katt inte ska gå in hos grannen?

Hej! Jag inleder med att jag INTE är ute efter skadestånd. Men jag har en utekatt (Nasse) , och en granne som enda sen han blev utekatt för ungefär 1 år sedan. Låtit vår katt gå in hos henne. Det har hänt att han sovit där, ätit mat fler gånger. Detta berättar hon för mig och jag blir lika irriterad varje gång. Jag förstår att på sommarn om dörren är öppen att det är svårt att hålla katter borta. Men hon låter vår katt gå in tillsammans med hennes katter, stänger dörren o låter han fortsätta vara där. Jag har sagt att jag inte vill detta. Då han vistas mindre hemma och blir överviktig och vi blir alltid oroliga. Han har en enorm aptit och vi matar honom när han kommer hem o då vissa gånger har han ju redan fått mat. Imorse så gick han in efter ha varit ute hela natten. (Sambon har ropat flera gånger under natten, utan resultat. Katten (Nasse) kommer ALLTID om han är ute och inte inne hos någon när man ropar.) Släppte in honom som sagt imorse, trodde han skulle vara vrålhungrig som alltid efter utevistelse. Nä han vägrade till och med blötmat. Vilket han älskar. Och så doftar han hennes parfym och inte särskilt kall. Då har han ju antagligen varit där inne inatt. Jag har konfronterar henne såå många gånger och jag är på riktigt så otroligt trött på detta nu. Jag vill ha MIN katt ifred. Snälla vad KAN jag göra när hon inte förstår bättre...?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du har en utekatt som brukar gå in hos din granne, där din granne låter honom sova där och har gett honom mat vid upprepade tillfällen. Du undrar nu vad du kan göra för att ha din katt ifred, och att katten inte ska gå dit.

Kattägarens ansvar

I lag om tillsyn över hundar och katter tillskrivs hund- och kattägare ett ­­­­allmänt tillsynsansvar över sina djur. Dessa ska skötas och hållas under tillsyn på ett sådant sätt som krävs för att förebygga skador eller andra olägenheter på människor, djur eller egendom. Lagen föreskriver ett strängt skadeståndsansvar för hundar, men inte för katter. Om kattens ägare varit vårdslös i sin till syn över katten kan han eller hon bli ersättningsskyldig för skada katten orsakat.

Enligt ett avgörande från domstolen, Miljödomstolen mål nr M 398-00, är det accepterat att katter ska ha möjligheten att röra sig fritt utomhus. Vidare är det accepterat att katter vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter.

Kattägarens möjlighet att hindra sin katt från att gå in till grannen

Rent juridiskt finns det ingenting som hindrar din granne från att släppa in din katt. En utekatt har alltså rätt att röra sig fritt så länge den inte skapar olägenhet för grannarna.

En katt anses vara lös egendom. Om grannen skadar din katt med uppsåt kan denne bli skadeståndsskyldig enligt SkL 2 kap 1 §, och om grannen stänger in din katt med uppsåt att behålla honom, kan grannen göra sig skyldig till stöld BrB 8 kap 1 §

Om grannen stänger in din katt, utan att ha uppsåt att behålla den, kan det röra sig om egenmäktigt förfarande i enlighet med BrB 8 kap 8 §. Av bestämmelsen framgår att den ska dömas som olovligen tar eller på annat sätt tillgriper något. Vid brottsliga förfaranden ska en polisanmälan göras.

En sammanfattande bedömning och en rekommendation i ditt fall

Alltså, det är inte brottsligt att släppa in och mata en katt så länge katten rör sig fritt och den kan lämna när den vill. En rekommendation är tyvärr att du håller din katt inomhus, eller under uppsikt genom GPS eller liknande om den rör sig ute, för att säkerställa att han inte går in hos grannen. Om det är så att grannen stänger in din katt hos sig kan det eventuellt röra sig om egenmäktigt förfarande, då det framgår av din fråga att grannen inte har intention att behålla katten, men stänger in den hos sig.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare