Vad kan jag göra för att få umgås med mina barn oftare?

Hej , ja har gemensam vårdnad om mina två barn , vi bor 80 mil från varandra men vi ska flytta närmare snart , för dom vill bo varannan vecka hoss oss , då säger deras mamma att dom inte för det och att jag ska ta till en advokat om ja vill ha dom varannan vecka . Och nu får jag inte tag i mina barn hon har stängt av min ena dotters mobil och lagt undan den de så min dotter när dom var här på lovet , och ringer jag på mammans mobil svarar hon inte även på sms gällande barnen svarar hon inte , det har gått 2 veckor sen ja hört nått av mina barn , och allt började när ja berättade om flytten och att barnen borde bo varannan vecka för dom vill de , va ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar du i sjätte kapitlet i föräldrabalken [6 kap. FB] som handlar om vårdnad, umgänge och boende.

Av din fråga vet jag inte riktigt om det är umgänget du vill ha hjälp med eller vårdnaden. Jag vet inte om du vill att barnen ska umgås med dig mer men att den gemensamma vårdnaden kvarstår, eller om du vill att du ska få ensam vårdnad över barnen helt och hållet. I mitt svar kommer jag utgå ifrån att du vill ordna med umgänget men att den gemensamma vårdnaden kvarstår. Om du vill få ändring i vårdnaden så att du får ensam vårdnad är det en annan process, men samma princip om att barnets bästa är det viktigaste genomsyrar bedömningen. Du kan antingen avtala med din exmake om vårdnaden eller gå till domstol.

Dina barns rätt till umgänge med dig

Dina barn har alltid rätt till nära och god kontakt med dig om de vill. Det ligger både på dig och din exmake att se till att barnens behov tillgodoses så gott det går. Som du skriver det verkar det som att din exmake hindrar dina barn från att både umgås med dig fysisk och att ha annan kontakt via telefon. För att lösa denna situationen kan du gå tillväga på två olika sätt. Antingen utformar du och din exmake ett avtal om att dina barn ska få bo hos dig oftare eller så väcker du talan i domstol om att du ska få ta större del i vårdnaden. För att avtalet ska vara giltigt måste avtalet vara skriftligt och godkännas av socialnämnden [6 kap. 17 § FB]. Om socialnämnden godkänner avtalet ska de skicka vidare den information som anges i avtalet till Skatteverket och Försäkringskassan redan samma dag. Om någon av barnen är över 15 år gammal ska innehållet i avtalet också skickas till Centrala studiestödsnämnden. Eftersom du och din exmake inte verkar komma särskilt bra överens i just denna fråga kan socialnämnden anordna ett samarbetssamtal för att se till att ni får hjälp att träffa avtalet. Om det fortfarande inte är möjligt att träffa ett avtal kan du väcka talan i domstol om att få träffa dina barn oftare. Det är viktigt att du väcker talan i rätt domstol, vilket är tingsrätten på den ort där dina barn har sin hemvist. Rätten kommer försöka se till att nå en lösning som så bra så möjligt stämmer överens med vad som är bäst för barnen. I bedömningen av vad som är bäst för barnen tar rätten hänsyn till att barnen har en nära och god kontakt med båda föräldrarna och att barnen inte far illa på något sätt [6 kap. 18a § FB]. Kom ihåg att du och din exmake kommer få dela på rättegångskostnaderna. Om inledandet av rättegången har ansetts vara omotiverad och onödig kan det i värsta fall hända att du även får stå för din exmakes rättegångskostnader [6 kap. 22 § FB]. Jag råder dig därför att först försöka träffa ett avtal med din exmake innan du eventuellt går till rättegång.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig gör jag en bedömning att du antingen kan avtala med din exmake om umgänget eller väcka talan i domstol. Jag skulle råda dig att först försöka träffa ett avtal eftersom en rättegång kan bli kostsam. Om du vill kan du få hjälp av socialnämnden att träffa ett avtal om det skulle bli svårt att på egen hand nå en samförståndslösning med din exmake.

Hoppas du fick svar på din fråga. Stort lycka till! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare