Vad kan jag få för straff för narkotikabrott?

Hej, blev tagen på bar gärning av polis. Hade cirka 1.3 gram kokain på mig (utspätt). Jag erkände allt på plats och polisen frågade om ett strafföreläggande är intressant, vilket jag svarade ja på. Jag är tidigare ostraffad och har inga skulder samt studerar. Vad har jag för straff att vänta mig? Har läst om normalgraden där fängelse finns benämnt.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan sägas att strafföreläggande inte är aktuellt ifall fängelse är aktuellt. Strafföreläggande kan avse antingen bötesstraff eller villkorlig dom (48 kap. 4. § rättegångsbalken (RB).

Brottet är sannolikt narkotikabrott av normalgraden, då gränsen mellan ringa narkotikabrott och brott av normalgraden anses gå vid 0,6 gram kokain (NJA 2008 s. 653). Straffet för narkotikabrott av normalgraden är fängelse i högst tre år.

Villkorlig dom blir aktuell när straffet för ett brott inte anses kunna stanna vid böter (27 kap. 1 § brottsbalken). Fängelse anses vara en svårare påföljd än villkorlig dom (30 kap. 1 § brottsbalken).

Narkotikabrott är också ett s.k. artbrott, där det finns en presumtion för att fängelse ska utdömas (NJA 1997 s. 522). Det är dock en presumtion som kan brytas. Ifall du får ett strafföreläggande kan det dock inte vara fråga om fängelse, som nämnts ovan. I så fall kommer du dock få en villkorlig dom, snarare än böter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare