Vad kan jag dömas till för straff när jag har haft en ost i fickan när jag försökt gå ut från butiken?

snatteri, i matbutiken, straff?

Hej

Jag gjorde en dumhet - lämnade en öst (värde 70 kr) i fikan i Willys butiken. (temporärt tänkte jag, eftersom jag lämnade korg på andra sidan av butiken och gick tillbaka att ta osten). Sedan glömde jag på den och blev stoppad av personalen. Jag erkände till personalen , varorna återlämnades

Jag hade gjort en sådan dumhet tidigare (5-6 år) och är straffad för snatteri i matbutiken.

Händelsen var ungefär samma (och samma anledningar - man blir ju galen nar man sitter framför dator i 16 timar /dag) hade intagit 2 saker i fickan "temporärt", värde vad runt 100 kr.

Nu väntar jag på polisanmälan, vad blir det för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga handlar om snatteri, numera benämnt som ringa stöld, och regleras i brottsbalken (BrB). Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad du kan få för straff för att ha haft kvar en ost i fickan när du varit på väg ut från matbutiken.

Vilket brott kan det bli tal om och vad är straffskalan?

Det brott som det blir tal om är ringa stöld enligt BrB 8 kap. 2 §, precis som jag nämnde ovan. Anledningen till att det inte ses som stöld enligt BrB 8 kap. 1 § är eftersom det vid butiksstölder brukar ställas en värdegräns på cirka 1 000 kr, och som du skriver i din fråga så var ju osten värd 70 kr. Eftersom då osten var värd betydligt mindre än 1 000 kr, så blir din handling att anse som ringa stöld, vilket är brottsligt. Själva straffskalan för ringa stöld går från böter upp till sex månaders fängelse.

Vilken påföljd kan du dömas till?

Även om straffskalan för ringa stöld innehåller fängelse, så finns det i Sverige en generell ettårsgräns för utdömande av fängelse, vilket innebär att det generellt sett endast döms ut fängelse för brott som har mer än ett år i straffskalan. Detta följer av att vi i Sverige ska ha en enhetlig rättstillämpning, vilket betyder ungefär att domstolen alltid ska försöka att döma på samma/liknande sätt (BrB 29 kap. 1 §).

Ringa stöld har ju max sex månader som högsta fängelsestraff, alltså är det väldigt osannolikt att du döms till fängelse. Även om du har begått ett liknande brott för 5-6 år sedan, och domstolen oftast brukar göra en strängare bedömning vid återfall (BrB 29 kap. 4 § och 30 kap. 4 §), så borde det krävas något allvarligare för att du skulle kunna dömas till fängelse.

Det som då blir aktuellt för din handling är dagsböter. Ur åklagarmyndighetens bötespraxis går det nämligen att utläsa att en ringa stöld där värdet på det stulna är 60 kr - 250 kr oftast leder till trettio dagsböter. Storleken på varje bot bedöms dock individuellt och är svårt att förutsäga, men det kan vara allt ifrån 50 kr - 1 000 kr (BrB 25 kap. 2 §).

Svaret på din fråga

Så för att sammanfatta så är brottet du kan dömas till ringa stöld och straffet skulle i sådana fall mest troligtvis bli trettio dagsböter, där storleken på varje dagsbot är 50 kr - 1000 kr.

Jag måste dock poängtera att det inte är säkert att du kommer att åtalas eller att du sedan kommer att dömas. Om åtal ska väckas eller inte kommer en åklagare besluta om, och domstolen måste sedan besluta om du ska dömas för din handling eller inte, vilket görs individuellt från fall till fall. Att du har erkänt kan däremot tala för att du kommer att dömas till ringa stöld för att ha haft osten i fickan.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare