Vad kan hända efter en anmälan om brott?

Jag har en fd vän som anmält mig för stöld , 4000 kr från hans lägenhet . Det var han själv som bad mig gå in och hämta pengarna för att betala hans bil reparation . Finns inga vittnen på detta dock har jag vittne på att jag lämnat pengarna till honom ! Nu är jag kallad på förhör , vad kan hända ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

För att Du skall kunna dömas för stöld gäller att Du olovligen skall ha tagit något som tillhör annan med ett uppsåt att tillägna dig pengarna, se 8 kap. 1§ brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. Pengarna som fanns i hans lägenhet måste anses vara i hans besittning trots att han inte var hemma vid de tillfället Du tog pengarna. Jag presumerar att Du fått tillgång till en nyckel till lägenheten och Du enbart gick in i lägenheten för att hämta pengarna han bad dig om. Således kan detta inte ses som ett olovligt tillgrepp, utan Du har fått tillstånd att hämta pengarna för att betala en bilreparation. Utifrån de uppgifter Du angett skulle jag säga att det inte är aktuellt att Du döms för stöld.

I samband med anmälan inleds en förundersökning. Syftet med en förundersökning är att se om det finns tillräckligt med bevis för en fällande dom vid en huvudförhandling. I samband med detta är det naturligt att förhör hålls med berörda personer, däribland dig. I ditt fall står ord mot ord, vilket innebär att bevissvårigheter uppstår. Min rekommendation är att Du går till förhöret och berättar exakt vad som har hänt. Berätta även att Du har ett vittne som kan styrka att Du gett pengarna till din före detta vän. Efter det är det åklagaren som har att fatta beslut om huruvida det blir aktuellt med åtal eller inte. Min personliga uppfattning är att det inte torde vara aktuellt med ett åtal i ditt fall.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare