FrågaFAMILJERÄTTFaderskap29/08/2018

Vad kan en man göra om han inte vill bli pappa?

Hej!

Om graviditeten inte är önskvärd från pappan och han inte vill bli pappa , vad har han för rättigheter då? Kan kvinnan i detta fall bara ska på huvudet och säga att hon tänker behålla barnet? Parterna är ej tillsamman och har aldrig varit mer än en lek i sänghalmen och trots p- stav blev kvinnan gravid. Har även kommit fram att hon har gjort en abort på sjukhuset men som inte tog enligt kvinnan.

Frågan är; vad kan mannen/ pappan göra i denna situation, han vill verkligen inte bli pappa.

Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som ger mannen rätten över en annan människa och dennes kropp. Tvärtom är den grundläggande tanken enligt motiven till nuvarande abortlagen att en kvinna har en principiell rätt att själv välja om hon vill fullfölja en graviditet eller avbryta den.

Det finns ingenting att göra för mannen även om han är av uppfattningen att det aldrig varit ett seriöst förhållande. Det går heller inte att giltigt avtala om att kvinnan inte ska bli gravid och sedermera hävda att hon brutit mot avtalet genom att bli gravid och/eller fullfölja graviditeten.

Huvudregeln i svensk rätt är att avtal ska hållas, det finns däremot undantag som innebär att otillbörliga avtal inte är giltiga. Sådana avtal är de som strider mot lag eller goda seder. Som jämförelse kan hänvisas till ett rättsfall i vilket ett par hade avtalat om abort mot viss ersättning vilket sedan prövades i domstol. Domstolen ogillade i fallet talan därför att avtalet stred mot goda seder (RH 2004:41).

Mitt råd till mannen som inte vill bli pappa är att prata med kvinnan i fråga. Det är det enda han kan göra. Rent juridiskt finns det ingen väg att gå.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare