Vad kan en förälder göra när den andra föräldern inte låter hen få träffa sitt barn?

Min son har en son som mamman bestämde att hon skulle ha ensam vårdnad om. Mamman är väldigt manipulativ. Hon har krånglat mycket kring sonens umgänge med pappan. Pappan är inte på något sätt olämplig. Nu är hon och pojken försvunna. Pappan vet inte var dom finns. Det har nu gått 4 veckor. Mamman har inte ett eget hem utan har flyttat runt under pojkens 4 åriga liv. Hon har även missbruksproblematik. Hon har också levt i olämpliga förhållanden och har under 4 års tid haft ca 8 förhållanden. Pappan vill att vårdnaden ska vara delad. Hur och vad kan han göra? Orolig farmor.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att ditt barnbarns mamma har krånglat med umgänget till din son (som jag kommer kalla "pappan"). Nu har hon och barnet varit försvunna i fyra veckor. Mamman har inget eget hem utan har flyttat runt pojken under hans liv. Mamman har fått för sig att pappan är olämplig och därför handlat på detta viset. Mamman har missbruksproblem. Pappan vill att vårdnaden ska vara delad. Utifrån dessa omständigheter undrar du vad pappan kan göra vilket jag ska besvara.

Jag kan säga direkt att eftersom du skrivit att pappan säger att han vill att vårdnaden ska vara delad kommer jag inte beakta lösningen att få ensam vårdnad för honom. Snabbt kan jag dock säga att det finns underlag för honom att få det, så om det är av intresse och du vill ha mer information om det så kontakta oss på Lawline igen.

Vad pappan kan göra

Kontakt till socialtjänsten

Pappan kan kontakta socialnämnden i sin kommun för att få hjälp med följande saker:

Socialnämnden ska ge stöd till föräldrar genom att sörja för att föräldrar kan erbjudas samtal under sakkunnig ledning i syfte att nå enighet i frågor som gäller vårdnad, boende och umgänge (5:3 första stycket andra punkten SoL). Kommunen ska sörja för att föräldrar som inte är överens i frågor om vårdnad, boende eller umgänge kan erbjudas informationssamtal under sakkunnig ledning (5:3a första stycket SoL).

Förhoppningsvis kan dessa samtal hjälpa mamman att förstå hur det fungerar och bidra till att samarbetet dem sinsemellan fungerar bättre. För att komma till socialnämnden kan pappan ringa kommunens kontaktcenter eller liknande (service av något slag) om det är svårt att hitta.

Boende

Pappan kan föra talan om att barnet ska bo hos honom. Sedan kan även pappan och mamman avtala om boende, men detta gäller bara om socialnämnden har godkänt det och det är skriftligt (6:14a FB). Pappan kontaktar tingsrätten för att föra talan i domstol om boende (6:17 FB).

Umgänge

Båda föräldrarna har rätt till umgänge med den förälder de inte bor med. Detta umgänge kan ske genom att de träffar varandra eller genom annan kontakt i form av telefonsamtal eller sms (6:15 FB). Pappan kan föra talan om att han vill umgås med sitt barn. Om socialnämnden tycker det är lämpligt får de också föra en sådan talan (6:15a FB).Pappan kontaktar tingsrätten för att föra talan i domstol om umgänge (6:17 FB).

Tips

Mitt största tips är att kontakta socialnämnden för att få hjälp därifrån. Kunniga personer kan förklara situationen och säkerligen hjälpa mamman och pappan att lösa förtroende problemen. Denna väg bör vara minst komplicerad för barnet och är den lindrigaste vägen att gå.

Om det verkligen inte fungerar och problematiken fortgår så kan pappan föra talan om boende så att barnet främst bor hos honom. Sedan kan pappan även föra talan om att han har rätt att umgås med barnet när det inte bor hos honom. Detta är självklart en tuffare process då det då blir en rättslig process i domstol. Om problemen fortgår så, som jag förklarade ovan, finns det även underlag till ensam vårdnad.

Jag hoppas du som farmor inte behöver oroa dig så mycket längre till. Jag hoppas också du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare