FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/04/2023

Vad innebär utslussning och när kan man tidigast ansöka om det?

Har en fråga gällande utslussning Om en person har fått ett fängesestraff på 6 år, när kan personen tidigast ansöka om utslussning . ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande fängelse och utslussning regleras av fängelselagen (FäL). Jag kommer därför att besvara din fråga utifrån den.

Vad innebär utslussning och när kan man tidigast ansöka om det?

Det finns fyra olika typer av utslussningsåtgärder som kan beviljas vilka är frigång (den dömde deltar i arbete/utbildning under dagtid och återvänder sedan till anstalten), vårdvistelse, vistelse i halvvägshus och utökad frigång (fotboja) (11 kap 1 § FäL).

De olika utslussning åtgärderna har olika tidsfrister för när dessa kan bli beviljade. Frigång kan beviljas om den intagne har behov av introduktion i arbetslivet eller i annan verksamhet som kan främja en stabil tillvaro efter frigivningen och det inte finns någon större risk för att den intagne kommer att missköta sig eller undandra sig straffets fullgörande (11 kap 2 § 2 st FäL). Vårdvistelse får beviljas om den intagne har behov av vård eller behandling mot missbruk av beroendeframkallande medel eller mot något annat förhållande som kan antas ha samband med hans eller hennes brottslighet (11 kap 3 § 2 st FäL). Detta får beviljas om det inte finns en större risk för att den intagne kommer att missköta sig eller undandra sig straffets fullgörande. Det finns alltså egentligen inte en särskild tid av fängelsestraffet som måste vara avtjänat innan vårdvistelse eller frigång kan beviljas utan det är andra omständigheter som styr det.

Vad gäller vistelse i halvvägshus och utökad frigång måste dock minst halva strafftiden eller minst tre månader av fängelsestraffet ha avtjänats för att detta ska kunna beviljas (11 kap 4 § 2 st 1 p. och 11 kap 5 § 2 st 1 p. FäL). Vad detta innebär för det scenariot i frågeställning är att alltså tre år av det sexåriga fängelsestraffet måste vara avtjänat innan denna utslussningsåtgärd kan beviljas. Dessutom, utöver att  tre år av fängelsestraffet måste ha avtjänats, måste den intagne ha behov av dessa utslussningsåtgärder och det får inte finnas en risk för att den intagne kommer att begå brott, undandra sig straffets fullgörande eller på annat sätt allvarligt missköta sig.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare