Vad innebär underlägsen ställning i 36 § AvtL?

Hej, jag behöver hjälp med följande frågor:

36 § avtalslagen, vilket år kom den?

Vad betyder andra stycket om att hänsyn i oskälighetsbedömningen

ska tas till om någon part har en underlägsen ställning? Gäller det bara villkor mot

konsumenter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

36 § AvtL tillfördes till avtalslagen år 1976.

Andra stycket anger att särskild hänsyn ska tas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet. Som stycket förklar så ska man ta hänsyn till den underlägsnes ställning i allmänhet. Det kan vara både en konsument eller någon annan så som en småföretagare till exempel som är underlägsen part. Det är generellt vanligare att en konsument intar en underlägsen ställning men 36 § AvtL har även använts i ett partsförhållande mellan två näringsidkare. I fallet NJA 1987 s 639 ansågs den svagare parten behöva samma skydd som en konsument för ett skiljeavtal som innebar större kostnadsrisker. I detta fallet ansågs skiljeklausulen som oskälig då det var en stor skillnad i partsställning då den ena parten var en enskild näringsidkare och motparten ett större företag.

Det har även förklarats i doktrin att förutom konsumenter som kan det finnas andra grupper som kan hamna i underlägsen ställning såsom arbetstagare, uppdragstagare, hyresgäster, förläggare, småföretagare etc.

Det finns ett flertal omständigheter som domstolen tar i beaktande vid sitt avgörande av huruvida en part är att anse som underlägsen eller inte. Man ser bland annat på parternas resurser i avtalssituationer, parternas ekonomiska kapacitet, kunskap om det relevanta avtalsområdet och juridiska kunskaper. Dessa är viktiga omständigheter som ska beaktas vid bedömning om en part har en underlägsen ställning gentemot en motpart.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare