FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/04/2023

Vad innebär tjänstefel av polisen?

Polisen kom in hem till mig för att dom sökte efter en person och väckte hela min familj. Så visade det sig att dom hade tagit fel lägenhet. fick grov stress av denna skiten. räknas detta som tjänstefel och kan jag få ersättning för det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att utgå från brottsbalken (BrB).

Vad innebär tjänstefel av polisen?

Tjänstefel innebär att myndighetspersonen i detta fall polisen, genom oaktsamhet eller uppsåt, har åsidosatt vad polisen har att iaktta i sin myndighetsutövning (20 kap 1 § 1 st  BrB). Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, ska det inte dömas till ansvar (20 kap 1 § BrB). För att någon ska kunna dömas till ansvar för tjänstefel krävs att det faktiska handlandet avviker från det som borde ha iakttagits att tjänstemannen därigenom har åsidosatt vad som gäller för uppgiften. Ju mer ingripande myndighetsutövningen är för en enskild desto mindre krävs för att polismannens handlande ska betraktas som oaktsamt (NJA 2017 s. 491).

Vad gäller i ditt fall?

Det är svårt att svara på om polisen skulle kunna bli dömd för tjänsteansvar eftersom det hänger mycket på omständigheterna i det enskilda fallet och om polisen har varit oaktsam eller uppsåtlig eller om det bara handlar om att polisen helt enkelt tagit miste på om vilken lägenhet det rörde sig om. Om du känner att du och din familj har blivit felaktigt behandlade av polisen kan du anmäla det. Polisen är en myndighet som står under tillsyn. Du kan anmäla händelsen genom att ringa till polisen på telefonnummer 114 14. Av din frågeställning är det dock tveksamt om man kan betrakta polisens agerande som oaktsamt och inget tyder på att det skulle varit uppsåtligt men det är som sagt svårt att svara på eftersom det måste göras en helhetsbedömning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare