FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/12/2022

Vad innebär obefogad angivelse?

Obefogad angivelse, vad går det ut på exakt och går det att ge exempel på när sådant har begåtts?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag för din fråga är brottsbalken (BrB).

Obefogad angivelse är ett brott enligt 15 kap. 6 § tredje stycket BrB. Men för att förstå det stycket, måste vi först gå in på vad falsk angivelse är enligt 15 kap. 6 § första stycket BrB.

Vad är falsk angivelse?

15 kap. 6 § första stycket BrB stadgar att “den som anger en oskyldig till åtal med uppsåt att han eller hon ska bli dömd till ansvar, döms för falsk angivelse till fängelse i högst två år.” Det finns olika nivåer av falsk angivelse, från ringa brott där straffet är böter eller fängelse i högst sex månader, till grovt brott där straffet är fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Om brottet är grovt eller ringa beror på olika omständigheter, men vid bedömningen om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om angivelsen avsett allvarlig brottslighet (15 kap. 6 § andra stycket andra meningen BrB).

Vad innebär obefogad angivelse?

Andra stycket i 15 kap. 6 § BrB anger att “Om han eller hon inte insåg, men hade skälig anledning att anta, att den som angavs var oskyldig, döms för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst 6 månader.”

Den största skillnaden mellan falsk och obefogad angivelse är således att för falsk angivelse krävs det att angivaren har insett att den som angavs var oskyldig. Medan för obefogad angivelse krävs endast att angivaren hade skälig anledning att anta att personen var oskyldig, vilket kan beskrivas som att angivaren tror att den angivna är mer oskyldig än skyldig.

Sammanfattningsvis ställs det “mindre krav” på obefogad angivelse i jämförelse med falsk angivelse, därav är det även ett lägre straff för obefogad angivelse. Ett exempel på detta brott är att person A anmäler person B för brott trots att A har skälig anledning att anta att B är oskyldig.

Hoppas att du med detta fick svar på din fråga. Om du har några funderingar eller fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare