FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/04/2019

Vad innebär nyttjanderätt och vad får man göra?

Hej!

Jag undrar vad som egentligen menas med nyttjanderätt på mark? Vi har en inskriven nyttjanderätt på en bit mark (tomt) i anslutning till vår tomt och den sträcker sig ända ned till mälarens strand.

När vi köpte huset sa mäklaren att nyttjanderätten bestod i att vi fick använda denna mark samt sköta om den och klippa gräs etc.

Det jag undrar är om vi får göra något annat som tex anlägga rabatter plantera buskar och göra en trall uteplats. Eller får vi inte förändra något? Även om det går att återställa om vi skulle flytta?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En nyttjanderätt innebär kortfattat en rätt för en person att på visst sätt använda någon annans fastighet. Rätten kan gälla en hel fastighet eller en del av en fastighet och är begränsad i tiden. Nyttjanderätt är bindande i högst 25 år inom detaljplanelagt område och 50 år i övrig (se 7 kap. 5 § Jordabalken, JB).

En nyttjanderätt skapas genom avtal med fastighetens ägare (7 kap. 1 § JB). I ditt fall utgör nyttjanderätten en rätt att använda marken samt sköta om den. Huruvida ni får göra något mer beror helt på vad som står i nyttjanderättsavtalet med ägaren.

För fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare