Vad innebär kravet på att ha kontroll över lägenheten?

Man får ha inneboende i sin bostadsrätts lägenhet om man har kontroll över lägenheten. Vad menar man här? Är det ok att man har en inneboende men att man själv endast bor där ca 1 ggr/veckan. Eller var är gränsdragningen hur mycket man själv måste bo där för att ha kontroll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag är bostadsrättslagen (BFL).

Utgångspunkten är att bostadsrättshavaren får ha en inneboende om det inte medför men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen, enligt 7 kap. 8 § BFL.

Att det är du som bostadsrättshavare som måste ha kontroll över lägenheten innebär att den inneboende inte får ett självständigt brukande över lägenheten. Att ha någon som är inneboende innebär att du har en utomstående i lägenheten men själv fortfarande har kontrollen över lägenheten.

Precis som du skriver måste bostadsrättsinnehavaren ha kontroll över lägenheten. Det finns ingen gräns som anger hur många dagar i veckan/ månaden man själv måste bo där för att anses ha kontroll, utan det viktiga är att den inneboende inte kan bruka lägenheten självständigt. Du som bostadsrättsinnehavare ska kunna komma och gå som du vill till lägenheten. Om bostadsrättsinnehavaren vistas, genom att sova i eller använda lägenheten, en till ett par dagar i veckan i lägenheten bör denne anses ha kontroll över lägenheten. Det beror till stor del på omständigheterna i det enskilda fallet och är därför svårt att säga om 1 gång i veckan räcker för att kravet på kontroll över lägenheten är uppfyllt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare