FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/04/2018

Vad innebär ett övervägande enligt 13 § LVU?

Jag har fått ett brev av Kommunstyrelsens utskott för vård och omsorg. Det gäller, Övervägande vid placering enligt LVU för xxxx xxxx xxxx. Där står...

Beslut

Enligt bestämmelserna i 13 § Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU läggs informationen till handlingarna.

Förslag till beslut

Att kommunstyrelsens utskott för vård och omsorg beslutar att lägga övervägande enligt 13 § LVU, om fortsatt vård av xxxx xxxx xxxx, till handlingarna.

Jag undrar hur jag ska tolka det beslutet, betyder det att barnen måste bo kvar i familjehemmet där dom bor nu, eller får dom äntligen flytta hem till mig? Jag har själv inte fått delta vid något samtal. Om det nu betyder att dom måste bo kvar i familjehemmet, kan jag då överklaga och i så fall vart vänder jag mej då? Får dom verkligen sitta och ta beslut över mitt och barnens huvud, har inte jag rätt att få delta och föra min och mina barns talan?

Jag uppskattar verkligen ert svar på mina frågor!

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om barnen har placerats enligt 2 §, d v s på grund av brister i hemmet eller enligt 3 § på grund av sitt eget beteende men jag tolkar det som att vården har beretts enligt 2 § LVU. Om barn har beretts vård enligt 2 § LVU så ska socialnämnden minst en gång var sjätte månad överväga om vård fortfarande behövs och hur den bör inriktas och utformas. Det innebär att socialnämnden t ex prövar om barnen fortfarande behöver vara placerade. Du som vårdnadshavare behöver inte informeras om att en sådan här prövning görs och du behöver inte höras av socialtjänsten medan de gör övervägandet.

Beslutet du fått innebär att det skett ett övervägande av om vården ska fortsätta enligt 13 § LVU och socialnämnden har beslutat att så ska ske. Av den informationen som finns i frågan framgår alltså att LVU:t inte ska upphöra och jag tolkar det som att barnen också ska bo kvar i familjehemmet. Om du har några frågor om beslutet tycker jag du ska kontakta handläggaren på socialtjänsten och be denne förklara. Ett övervägande enligt 13 § LVU, som är det som har skett, kan inte överklagas enligt vad som kallas förvaltningsbesvär (41 § LVU) utan endast prövas enligt vad som kallas laglighetsprövning, vilket inte är ett egentligt överklagande.

Om du vill kan du begära att socialnämnden ska göra en omprövning av beslutet om vård. Socialnämnden måste då fatta ett formellt beslut om vården ska fortgå t ex att barnen bor kvar i familjehemmet och ett sådan beslut kan överklagas till förvaltningsrätten (41 §).

Sammanfattning

Socialnämnden har gjort ett övervägande om vården ska fortsätta enligt 13 § LVU och beslutat att så ska ske. Det verkar som att det ska ske genom att barnen bor kvar i familjehemmet men det framgår inte uttryckligen av det du skriver. Detta beslut kan du inte överklaga. Om du har frågor om det övervägandet socialnämnden har gjort rekommenderar jag dig att vända dig till handläggaren hos socialtjänsten. Om du vill kan du begära att det ska ske en omprövning av vården. Ett beslut efter att du begärt omprövning, som innebär att vården ska fortsätta d v s att barnen ska bo kvar i familjehemmet, går att överklaga till förvaltningsrätten.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare