FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/03/2018

Vad innebär en framtidsfullmakt?

Hej!

Jag håller på att sätta mig in i vad Framtidsfullmakt innebär och har hittat en exempel på mall på Demensförbundets hemsida. I detta exempel står följande text:

"Fullmäktigen får på mina/våra vägnar självständigt förhandla med myndigheter, privatpersoner och företag, träffa avtal, kvittera och uppbära medel samt vidta alla åtgärder och handlingar vilka med laga verkan kan företas av mig själv/oss själva."

Kan ni på ett enkelt sätt förklara "vidta alla åtgärder och handlingar vilka med laga verkan kan företas av mig"?

Jag uppfattar att framtidsfullmakten kan tas i bruk när fullmaktsgivaren pga av tex demens behöver en god man och inte kan ta egna beslut.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lag (2017:310) om framtidsfullmakter stadgas i 1 §, att "en framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (fullmaktsgivaren) ger åt en fysisk person (fullmaktshavaren) att företräda fullmaktsgivaren för det fall han eller hon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser. Enligt 2 § samma lag, får fullmakten omfatta ekonomiska och personliga angelägenheter. Exempelvis bankärenden, betala räkningar, ta hand om avtal om el, hyra eller olika abonnemang. Fullmakten får inte omfatta åtgärder som avses i 2 kap. 1 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) eller 1 § tandvårdslagen (1985:125). I övrigt får den omfatta alla andra angelägenheter.

Du har sålunda rätt i ditt antagande.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare