FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/08/2016

Vad innebär det att en "prick" i belastningsregistret tas bort?

Hej jag har en prick i register och brottet var stöld. Om jag söker jobb nu så vet jag att dem kan se att jag har ett svart prick. Mitt fråga är kommer de företag jag söker jobb till i framtiden att kunna se att jag hade ett prick i registret efter att det har gått 5 år vilket var mitt straff? och som jag vet att pricken kommer att gå bort men jag förstår inte riktigt vad som menas med att gå bort jag hoppas att ni svarar på det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det register du pratar om är belastningsregistret. Det är inte en egentlig prick i belastningsregistret utan när man säger så menas att brottet du begick står i belastningsregistret i ett antal år. Hur många år beror på vilken påföljd du dömdes till. Eftersom du skriver att ditt brott ska finnas i belastningsregistret i fem år antar jag att du blev dömd till böter, då gallras nämligen brottet ur belastningsregistret efter fem år, se 17 § 9 punkten lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#P17S1). Att det gallras innebär att brottet inte står med i belastningsregistret längre.

Om en arbetsgivare vill att du visar ditt belastningsregister fem år efter att du dömdes kommer alltså inte stölden att stå i ditt belastningsregister längre. Det kommer att ha gallrats bort.

Sammanfattningsvis betyder att "pricken" går bort från registret helt enkelt att brottet du har begått inte står med i belastningsregistret fem år efter domen.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare