Vad innebär begreppet "tillgodohavanden"?

Jag har skrivit ett testamente där jag anger att min sambo ska ärva mina tillgodohavanden som finns på mina konton på två olika banker. Täcker ordet tillgodohavande både besparingar på sparkonton samt besparingar på fondkonton eller ska jag skriva ett annat ord än just tillgodohavande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innebörden av begreppet ”tillgodohavanden” är summan av till exempel vad en bankkund har på sina bankkonton. Att dina tillgodohavanden hänför sig till såväl sparkonton som besparingar på fondkonto utgör inget hinder mot att tillämpa ett och samma begrepp för dessa.

Vidare ska tolkning av testamente överensstämma med testamentsgivarens (= den som har skrivit testamentets) vilja (11 kap. 1 § ÄB). Eftersom du anger att din vilja är att din sambo ska ärva dina tillgodohavanden så ska ditt testamente alltså tolkas som att detta hänför sig till samtliga konton på bankerna.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare