FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/02/2023

Vad innebär 3 kap 5 § arbetsmiljölagen?

Arbetsmiljölagen 3 kapitlet 5 paragrafen. Jag tolkar det som att en egenföretagare som utför arbetet själv måste följa lagen precis som en arbetsgivare med anställda måste följa lagen ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagens tillämpningsområde

Enligt 1 kap 1 § Arbetsmiljölagen (AML) har lagen till ändamål att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att uppnå en god arbetsmiljö i övrigt.

Vidare så framgår det av 1 kap 2 § AML att lagen gäller varje verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning.

3 kap 5 § Arbetsmiljölagen

Denna paragraf reglerar arbetsmiljöansvaret för ex. ensamföretagare eller arbetsgivare som bedriver verksamhet utan anställda. Det innebär att arbetsmiljölagen även gäller arbete som arbetsgivaren utför personligen.

Enligt paragrafen framgår att "I fråga om arbete som arbetsgivare själv utför skall denna lag och med stöd därav meddelade föreskrifter iakttagas i tillämpliga delar". Uttrycket "tillämpliga delar" innebär att de bestämmelser som siktar på arbetstagarnas förhållanden inte omfattas. Det är alltså inte hela lagen som är tillämplig, utan ebart vissa delar.

I 2 st stadgas följande:

"Den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd är skyldig att följa vad i denna lag och med stöd av den har föreskrivits i fråga om teknisk anordning och ämne, som kan föranleda ohälsa eller olycksfall, samt beträffande gemensamt arbetsställe".

Detta stycke tar sikte på ensam- eller familjeföretagare. Där framgår det att även dessa måste följa föreskrifter ex. om skydd mot risker från maskiner och andra tekniska anordningar. De ska också följa föreskrifter om gemensamma arbetsställen. Det innebär att även ensam- och familjeföretagare i princip ska följa arbetsmiljölagen i dess helhet.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att en egenföretagare omfattas av arbetsmiljölagen och är tillämplig även om arbetsgivaren utför arbetet personligen. I princip föreligger skyldighet även för ensamföretagare att följa arbetsmiljölagen i dess helhet.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare