Vad ingår vid bodelning pga skiljsmässa?

Om vi som gift par har lån,maken ca 200000, jag ca 750000, + ett gemensamt huslån på ca 750000 på ett hus som vid försäljning skulle ge högst 500000 ( troligen går inte att säljas), hur skulle det kunna se ut vid en skillsmässa?

Min (frun) stuga i Finland borgar en del av huslånet.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att ni inte har något äktenskapsförord. All er egendom är då giftorättsgods enligt 7 kapitlet 1§ äktenskapsbalken (ÄktB). Vid en bodelning, som alltid sker vid skiljsmässa enligt 9 kapitlet 4§ ÄktB, kommer därför alla era tillgångar och skulder läggas samman och delas lika enligt 10 kapitlet 1§ ÄktB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare