Vad ingår i en gift persons kvarlåtenskap och vem ärver?

Min mor och far är gifta och har två st gemensamma barn.

Min far har även ett särkullsbarn.

Mamma o pappa har separata bankkonton, och separat ekonomi, men det finns ingenting nedtecknat. Inget testamente eller äktenskapsförord.

Vad gäller om far går bort först? Ärver särkullsbarnet 1 tredjedel av endast fars banktillgodohavanden, eller ingår även mors banktillgodohavande i den del som ligger till grund till den tredjedel som skall ärvas av särkullsbarnet?

Vad gäller om mor går bort först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara dina frågor kommer jag börja med att redogöra för vad som händer när en gift person avlider och vem som enligt lag är arvsberättigad efter denna. Efter det kommer jag att besvara hur situationen blir om din far respektive din mor dör först och vem som är arvsberättigad till vem. Slutligen kommer jag att redogöra för om din fars särkullbarn kommer att ärva någonting från din mor.

Regler om bodelning finns stadgade i äktenskapsbalken (ÄktB) och regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB). Båda lagarna är tillämpliga för dina frågor.

Vad händer när en make dör?

När en gift person avlider genomförs som huvudregel en bodelning mellan den efterlevande maken och den avlidna maken (9 kap. 1 § ÄktB). I en bodelning ska makarnas giftorättsgods räknas samman för att sedan delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (10 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord eller om någon av makarna erhållit egendom med villkoret att det ska vara den makens enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Efter förutsättningarna du beskrivit i din fråga antar jag att det inte finns någon enskild egendom, och då är all egendom giftorättsgods och ska ingå i bodelningen.

Det som den avlidna maken erhåller i bodelningen samt dennes eventuella enskilda egendom utgör dennes kvarlåtenskap och är det som ska fördelas genom ett arvsskifte.

Vem ärver?

Om det inte finns något testamente tillämpas den legala arvsordningen. Enligt den är det i första hand den avlidnes bröstarvingar, dvs barn, som ärver (2 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn har rätt att få ut sin andel av arvet direkt medan gemensamma barn får vänta tills även den andra föräldern avlider. Den efterlevande maken ärver nämligen de gemensamma barnens andelar med fri förfoganderätt. Att ärva med fri förfoganderätt innebär att den efterlevande maken har rätt att använda pengarna och leva för dem, men hen har inte rätt att testamentera bort dem. De gemensamma barnen ska få motsvarande del i efterarv från sin först avlidna förälder som den efterlevande föräldern ärvde med fri förfoganderätt när den efterlevande föräldern senare avlider (3 kap. 1 § ÄB).

Vad gäller om far går bort först?

Om din far går bort först kommer en bodelning att genomföras. Då läggs båda dina föräldrars egendom samman (även banktillgodohavanden) och delas lika mellan dem. Det din far får i bodelningen utgör hans kvarlåtenskap (+ eventuell enskild egendom) och är det som ska fördelas på hans arvingar.

Eftersom din far har tre barn kommer hans kvarlåtenskap att fördelas på dessa tre. Alla barn ärver således 1/3 vardera. Särkullbarnet har rätt att få ut sin del direkt medan din mor kommer att ärva de gemensamma barnens andelar med fri förfoganderätt. Som gemensamma barn kommer ni att få ut efterarv från er far när er mor avlider.

Vad gäller om mor går bort först?

Om din mor går bort först blir förutsättningarna likadana som ovan. Det kommer att genomföras en bodelning där det din mor får utgör hennes kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen ska sedan fördelas på hennes arvingar.

Eftersom din mor har två barn kommer hennes arv att fördelas på dessa två som då har rätt till hälften vardera. Eftersom ni är gemensamma barn och inte särkullbarn får ni inte ut ert arv direkt, utan er far ärver era andelar i arvet med fri förfoganderätt. Ni får ut motsvarande andel i efterarv från er mor när er far avlider.

Ärver särkullbarnet något från min mor?

Särkullbarnet kommer inte ärva någonting från din mor eftersom hen inte är arvinge till henne. När er far dör kommer det att genomföras en bodelning där man slår samman din mor och din fars egendom och delar lika mellan dem. Särkullbarnet ärver sedan 1/3 av vad din far fick i bodelningen medan din mor behåller det som hon fick. Särkullbarnet har ingen arvsrätt hos din mor.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare